Бивши от Facebook: Виновни сме, унищожаваме обществото

Шон Паркър, бивш президент на Facebook, заяви, че „използвайки манипулативна психология, платформата е структурирана по такъв начин, че дава „малка доза допамин” с всеки лайк и всяко споделяне” (снимка: CC-BY-SA 2.0 АндрюМагер)

Социалните медии неусетно разрушават обществото ни, предупредиха двама бивши шефове на най-голямата от всички социални мрежи – Facebook. Бившият президент Шон Паркър и бившият вицепрезидент по потребителския растеж Чамат Палихапития публично обявиха, че Facebook „разкъсва на парчета социалната тъкан на нашето общество”. Те разкриха още, че мрежата е специално проектирана да се възползва от уязвимостите на човешката психика.

На мнозина от нас е познато това усещане – „ще се включа за малко в [тук можем да напишем коя да е социална платформа], само за минута, просто да видя какво става” – и след това осъзнаваме, че часове по-късно продължаваме да превъртаме постовете, лайкваме или се вбесяваме от някой „форумен трол”. Накъде води това?

Социалните мрежи като шоколад и секс

Неотдавна проведено проучване на учени от Харвард показва, че социалните медии дават на човека същото удоволствие като хубавата храна и шоколада, парите и секса. Facebook, Instagram, Pinterest и други мрежи правят едно и също с мозъка на хората.

Чрез серия от експерименти изследователите от Харвардския университет са установили, че актът на разкриване на информация за себе си активира онази част от мозъка, която е свързана с усещането за удоволствие. Това е същата наслада, която получаваме от яденето на вкусна храна, добиването на пари или дори правенето на секс. За мозъка разкриването на информация за себе си в социалните мрежи се явява „преживяване, което носи удовлетворение”.

В експериментите си изследователите от Харвард поискали от доброволците да отговорят на серия от въпроси за себе си и за други хора. През това време доброволците били наблюдавани чрез ядрено-магнитен резонанс. Изследователите установили, че областите на мозъка, свързани с чувството за удовлетворение, биват силно активирани, когато хората говорят за себе си, и много по-малко ангажирани, когато се говори за другиго.

По този начин социалните медии носят удоволствие. До такава степен, че някои от изследваните са посочили в проучването, че биха се простили с малко пари (няколко цента), за да могат да говорят за себе си.

Във вторичен експеримент от поредицата учените установили, че когато хората споделят нещо с близки, налице е по-голяма активност в областта на мозъка, свързана с удовлетворението. А това носи чувството за „награда”.

Допаминово самоунищожение

По време на конференция миналата година бившият президент на Facebook Шон Паркър заяви, че социалната мрежа „е създадена умишлено така, че да поглъща възможно най-много време и внимание”. Използвайки манипулативна психология, платформата е структурирана по такъв начин, че дава „малка доза допамин” с всеки лайк и всяко споделяне. Това, от своя страна, насърчава хората да допринасят за публикуването на все повече съдържание и все повече взаимодействие.

„Това е затворен кръг с участието на цикъл на „социално валидиране”. Създателите [на Facebook] разбират това и съзнателно го направихме така”, каза Паркър. Категоричен е, че това няма нищо общо с американските проблеми и „руските реклами” – това е глобален проблем.

Бившият вицепрезидент по потребителски растеж във Facebook Чамат Палихапития изпитва огромна вина за ролята, която е изиграл в разработването на инструменти, които „разцепват обществото” (снимка: CC-BY 2.0 TechCrunch)

„Краткосрочният допаминов кръг на обратната връзка, който създадохме, разрушава начина, по който обществото работи: няма граждански дискурс, няма никакво сътрудничество, налице е погрешно информиране”, категоричен е бившият вицепрезидент по потребителския растеж във Facebook Чамат Палихапития. В реч пред студенти от висшето бизнес училище в Станфордския университет той казва, че изпитва огромна вина за ролята, която е изиграл в разработването на тези инструменти, които „разцепват обществото”.

„Ние сме в наистина лошо положение сега. Разрушават се базовите основи на това как хората се държат един към друг и помежду си”, казва Палихапития. Той самият е решил вече да не използва тези инструменти. „Не го правя от години. Създадох огромно напрежение спрямо приятелите си. Огромни напрежения в моите социални кръгове”.

Култура на нетърпеливост

Наред с всичко друго социалните мрежи създават нервност у хората. „Платформите на социалните медии насърчават потребителите да бъдат изключително нетърпеливи”, казва Палихапития. Механизмите в тези „медии” поощряват очакването за „незабавно удовлетворение”.

Те също така създават илюзорно „самоусещане за съвършенство” чрез краткосрочните сигнали: сърца, харесвания, палци. Това неволно се бърка с истинските ценности. „А вместо това получават фалшива, крехка популярност, която е краткосрочна”, добавя бившият шеф.

След подобна проява човек остава с чувство за празнота, която изпитва желание да запълни. Това го стимулира да прави същото отново и отново. Така се оказва въвлечен в порочен кръг на гонене на краткосрочната слава. Всичко това вече е превзело близо 2 милиарда души по света.

Програмиране и пари

Хората биват неволно „програмирани” как да се държат чрез уязвимостите на своята психология, разкрива още Палихапития. Той казва, че не позволява на децата си да използват „този боклук”. Препоръчва на всички да запазят здравия разум и да се „разделят решително” с подобни платформи.

„Не го осъзнавате, но вие бивате програмирани. Сега трябва да решите доколко имате готовност да се откажете от това, доколко можете да жертвате своята интелектуална независимост”.

Подобно програмиране е подкрепено със значителни ресурси. В неговите механизми се инвестират пари и то много. Културата на рисковия капитал, на която е подчинена „Силициевата долина”, насърчава инвеститорите да влагат средства в подобни „гадни, безполезни, идиотични компании”.

Роден в Шри Ланка и израснал в семейство на бедни имигранти в Канада, Палихапития отчита, че парите са мощно средство – за въздействие върху хората, за промяна. Затова е решил да се оттегли от Facebook и да съсредоточи усилията си в нова дейност, която има за задача да търси справяне с „истинските проблеми” на нашето време – екологичните въпроси и човешките болести.

Коментари по темата: „Бивши от Facebook: Виновни сме, унищожаваме обществото”

добавете коментар...

  1. Сербезов

    Фейсбук е само инструмент. Зависи кой с колко ум го ползва. Ако не е това, ще е нещо друго. Глупостта е неунищожима.

  2. Victoria

    Интересно, че я спомена. Имам я, но си я взех заради съ-автора Габор Мате. На Гордън Нюфелд му е малко тежък стила.

  3. Ira

    На български няма, има в свободен достъп на руски: “Не упускайте своих детей” Гордон Ньюфельд

  4. Аз

    Ако повече хора прочетат тази книга ще се види, че Фейсбук е резултат от дългогодишни действия

    Hold onto your kids by Gordon Neufield

    За съжаление не знам дали я има в български превод

  5. Невена

    Лейдис енд джентълмен, roko е посочил линк към интервюто в ютюб, което е оригинал и е 1 към 1 с думите на индиеца.

  6. amida

    Любимото огледало на съвременната нарцистична личност. Свиня в живота – нежна поетична душа на дувара си, която разплаква лели, за да чуе овациите им.

  7. roko

    “https://www.youtube.com/watch?v=J54k7WrbfMg”

  8. Ralev.com

    Това е ясно за всеки, който прави професионално уеб продукти.

  9. ДК

    Само това да е. Ами нездравото любопитство, загубеното време, мръсотийките, личните конфликти, в които без да искаш влизаш със споделените мнения и становища и коментари, личната информация, която любезно предоставяш за вечно ползване на хитрото еврейче Цукерберг + разните му ЮЕСЕЙ службици, дето стоят зад него и го промотират по целия свят, ами богатството, реализирано с Интернет активност чрез борсите, рекламите?!?!?! Всички ФБ потребители са като бели опитни мишки във въртящ се капан, които с активността си, дори и най-бързото влизане и излизане в системата, правят “ток” за господарите на ФБ! Иначе ползи все ще се намерят, ама вредата е по-голяма!!! И въпреки всичко го ползвам. Ерго => Адиктед ту ФБ!

  10. Anonymous

    ето един оригинал, макар и да не е дословно едно към едно с тази статия, но това наистина не е условие, за да е вярна и коректна публикацията:
    “https://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2017/12/12/former-facebook-vp-says-social-media-is-destroying-society-with-dopamine-driven-feedback-loops/?utm_term=.ea8a45310293”
    забележете какво казва: “Palihapitiya also said one of the ways he has reconciled his guilt over growing the platform has been to invest money in diabetes, education and climate-change research”

  11. PhoeniX

    Не си много на ясно как стоят нещата с линкове към други сайтове, а? Това с огромната вина нямам идея дали е така и в случая няма абсолютно никакво значение дали е така или не, идеята на статията е друга. След като за 1 минута след търсене с ключови думи “Facebook destroying society” ми върна 20 резултата с това интервю, как мислиш?

  12. ПарКур

    И като си толкова ербап дай една връзка към клип на Чамат, който “изпитва огромна вина за ролята, която е изиграл в разработването на инструменти, които „разцепват обществото” … Ще съм много благодарен.

  13. ПарКур

    Проблемът е, че няма как да изгледам 100 – 200 50 минутни интервюта на Чамат за да разучавам … а авторите на статията можеха да направят нещо много по-просто, за да онагледят казаното – връзка към конкретния клип на конкретното място, където казва точно цитираните думи. Кое е по-просто? За какъв труд става дума?

  14. PhoeniX

    Ами ако си беше направил труда, да попрочетеш в интрнет дали това изказване е така, или не, нямаше да пишеш малоумни коментари. Тези думи СА казани от тези хора, и всеки човек с акъл за 2 стотинки и достъп до интернет може да го провери. Сериозно, да напишеш тъпия ти коментар е отнело повече време, от колкото щеше да отнеме да провериш така ли е, не е ли.

  15. ПарКур

    Статия, която се позовава на интервюта .. цялата е изтъкана от цитиране на интерюта, би пуснала източника. Става дума за публични личности, на които всяко едно интервю е в ютюб – всяка тяхна дума, изказана в публичното пространство е там, независимо дали са говорили за онлайн издание или по телевизията. Това тук е пълна измислица. Съжалявам хората, които са се потрудили над съвестта си с тази статия.

  16. Фофу

    Фофуфен, а ти си просто пропуснат по грешка.

  17. Галина

    За толкова години нищо не е успяло да ме накара да си губя времето във фейсбук или да публикувам за себе си неща, които не смятам, че са работа на другите, или да го ползвам като отдушник за настроенията си, необходимостите си, неосъщественостите си. Всеки може да ползва платформата така, както желае, никой нищо не го задължава да прави. Всичко се свежда до това, колко ти е акълът! За мен е връзка с редица близки и приятели, които са надалеч, връзка с групи и публикации, свързани с професията ми или конкретни мои интереси и размяна на кратки съобщения. Никога не пребивавам там повече от 10 минути. Той и ножът може да служи както за приготвяне на вкусна храна, така и за убийство и самоубийство. Както казах, на който колкото му е акълът!

  18. Ан Георгиева

    Напълно съм съгласна с Шон Паркър. Освен, че води до несъзнателно пристрастяване, ФБ е в състояние да накара да се намалите самочувствието си, тъй е доказано, че онлайн снимките на останалите потребители, които изглеждат красиви и щастливи, водят до депресия на по-чувствителните. Освен всичко ФБ може да попречи на търсещите работа, тъй като потенциалните работодатели обичат да проверяват профилите, както и до любовни раздели, предвид любовния шпионаж. Това не са ли достатъчни причини за напускане на ФБ?

  19. Фофуфен

    А ти пропускаш много…

  20. Фофу

    Още Хърбърт Уелс го е казал (а сигурно го има от зората на човечеството), че всяко начинание разчитащо / базирано на човешкият разум е осъдено на неуспех. И обратно всяко начинание разчитащо на човешката глупост обикновено процъфтява. Дали ще е това или ще са жълти вестници или жълти ТВ предавания или махленски клюки все тая.

    А ние колкото и а си говорим и пишем, няма да я спрем (глупостта). Човек си има вътрешен филтър базиран на нивото на умственото му развитие и съответно ще си пропусне това което му изнася.

  21. Anonymous

    Страх – какво щял да си помисли

  22. Димитър Иванов

    Статията е напълно вярна, разбира се.

    Да, двама потребители правилно са отбелязали “докато лапахте ви беше добре, а сега тръгнали да разправят колко чисти са”. Да, така е прави сте, име лицемирие и т.н., но има и процес на осъзнаване, има и процес на признаване на истината. Замислете се все пак, колко хора минават през тези 2 процеса, като гореспоменатите господа от статията.

    Това все пак е доста по-добре, което са споделили отколкото да са си там мишки.

  23. Аман

    а га муахта кифтета ще си траяхте уе двамцата???

  24. Anonymous

    Болно общество – живее в живота на другият(какво щял да си помисли)

  25. Р. Крумова

    Всичко по-горе написано е вярно, за хората които нямат стабилно изградена ценностна система, които нямат своя среда и които нямат необходимо самочувствие, базиращо се на семейно възпитание, образование и самодоказзване във времето.
    Социалните мрежи могат да влияят на хора нестабилни и без собствени позиции в обществото. Когато човек вече е изграден като личност, хич не му пука колко “лайка” (харесвания по-бива…) ще получи от разни незнайни хора, чакащи само и тях някой да забележи. А и да не коментирам, колко простотии и цинизми можеш да прочетеш, което също показва нивото на накой постоянни посетители на мрежите…
    Е не може да се отрече, че фейсбук дава възможност и за добри каузи и за реклами….

  26. Р. Крумова

    Всичко по-горе написано е вярно, за хората които нямат стабилно изградена ценностна система, които нямат своя среда и които нямат необходимо самочувствие, базиращо се на семейно възпитание, образование и самодоказзване във времето.
    Социалните мрежи могат да влияят на хора нестабилни и без собствени позиции в обществото. Когато човек вече е изграден като личност, хич не му пука колко “лайка” (харесвания по-бива…) ще получи от разни незнайни хора, чакащи само и тях някой да забележи. А и да не коментирам, колко простотии и ценизми можеш да прочетеш, което също показва нивото на накой постоянни посетители на мрежите…
    Е не може да се отрече, че фейсбук дава възможност и за добри каузи и за реклами….

  27. 123

    Тез направили парата, ся ше борят „истинските проблеми”, значи за да се стигне до този етап трябва да се обогати чрез прецакване на другите и после да им решава проблемите отново.

  28. babun

    Нищо ново под Слънцето – грозното лице на Егото просто намери ново, по-широко поле за изява! Аз, Аз, Аз…! В тия соц. мрежи крещящо се вижда защо няма истинска промяна в нашето общество – зад нашата маска се крие все същото чудовище без значение дали сме бедни или богати! Малкия човечец си мисли, че е по-различен от лошия богат чичко – да, ама като докопа власт става досущ като него! Затова социалните мрежи са толкова успешни!
    И да не забравяме – всичко там е ДОБРОВОЛНО! Никой не е вкаран там НАСИЛА да се излага на показ като паун!

Коментар