Ако четете това, то навярно поне веднъж сте надниквали в Google Street View – глобален „макет“ от панорамни неподвижни изображения на ниво улица, на огромен брой пътища по целия свят – и всичко около тях. В много развити страни покритието е повсеместно. За много хора Google Street View донесе генерална промяна в начина, по който изследват света наоколо и навигират из него…
Но бидейки визуален запис на обществото на 21-ви век, Street View има потенциал да разкрие много повече. Миналата година изследователи използваха тези изображения, за да анализират демографския състав на голям брой американски градове. Какво излезе от това? Че Google Street View може да направи излишни традиционните преброявания на населението.
Раул Гоел от университета в Кеймбридж във Великобритания и няколко негови колеги са използвали изображения от Street View, за да разкрият как хората използват различни видовете транспорт във Великобритания. Техниката осигурява сравнително бърз и широкомащабен метод за оценка на транспортните модели, ефекта от промените в транспортната политика и дори спортните навици на населението, казват специалистите, цитирани от MIT Technology Review.
Техниката е сравнително ясна. Екипът е взел 1000 случайни местоположения в 34 града в цяла Великобритания. За всяко от тези местоположения учените изтеглили панорамните изображения на Google Street View. След това ръчно преброили броя пешеходци, велосипедисти, мотоциклети и автомобили. Сортирали велосипедистите според това дали са мъже или жени.
В същото време екипът събрал данни от преброяването от 2001 г. на Обединеното кралство и проучването „Активни хора“, което се провежда във Великобритания от 2005 г. насам. Тези проучвания отчитат демографското разпределение във всяка област, как хората обикновено пътуват от и до работа и колко време ходят пеша, карат колело и т.н. Събраните данни са нещо като „базова истина“, спрямо която Гьол и колегите му сравнили наблюденията от Street View.
Резултатите осигуряват уникална „снимка“ на моделите на пътуване. Гоел и колегите му казват, че наблюденията на Street View съвпадат с данните, събрани по конвенционалния начин. Например, казват учените, в снимките на Street View велосипедистите-мъже са повече от жените на колело, като съотношението е приблизително две към едно – наблюдение, което съответства на официалните данни.
Изображенията от Street View съвпадат и с отчетените нива на физическа активност. „Ние установихме още, че наблюденията на Google Street View могат отлично да прогнозират данните за колоездачната активност през последния месец, събрани от проучването Активни хора“, казва екипът на Гоел. „Изображенията от улицата са обещаващ голям нов източник на данни за предвиждане на тертипите в градската мобилност“.
Има и някои ограничения, разбира се. Google Street View не казва в какъв час или ден от седмицата са заснети изображенията – а тези фактори имат значителен ефект върху моделите на пътуване. Но техниката със сигурност има и предимства пред конвенционалните проучвания, които често разчитат на „самоотчитани“ нива на активност, а те не винаги са точни.
Гоел и колегите му казват, че със сигурност има още какво да се постигне в бъдеще. На местата, за които Street View редовно записва нови изображения и натрупва база с кадри, може да се разкрие как се променят тертипите на обществено придвижване с течение на времето. С помощта на машинното „зрение“ пък на учените няма да се налага да преброяват човечетата от изображенията ръчно. Това ще става автоматично, както и различаването между пешеходци, велосипедисти, мотористи и др.
Освен за транспортните специалисти Street View може да бъде значителен допълнителен източник на информация за демографи, здравни експерти, градски планьори и политици. И очевидно това е само началото: не е трудно да си представим как изображенията биха могли да разкрият всякакви други промени в обществото с течение на времето, като модни тенденции, актуални прически, предпочитания при продажбите на автомобили и т.н.
Разбира се, всичко това ще разпали и дебата каква информация може да записва Street View и дали обществото трябва да има по-голям контрол върху нея.
И как по дяволите ще се счита за вярно гугъл изображение направено в 1 миг от 24 часа/365 дни в годината във съответния град?
Ако е валял сняг и градушка и нема никой, значи града не се придвижва така ли?