Технологичните гиганти като Google, Apple и Amazon ще трябва да се съобразяват с нов набор правила, регулиращи търговските им взаимоотношения с по-малките предприятия. Разпоредбата е заложена в нов проектозакон, предложен от Европейския съюз, съобщи Ройтерс.
Новите правила ще са насочени специално към магазините за приложения, търсачките, сайтовете за електронна търговия и уебсайтовете за резервиране на хотели. От тези онлайн платформи ще се изисква да бъдат по-прозрачни относно начина, по който класират резултатите от търсенията на посетителите, както и да разясняват защо премахват някои услуги.
Предложението ще даде право на малките компании да съдят съвместно онлайн платформите, ако не спазват новите правила за недискриминация и прозрачност.
Фирмите за услуги за поточно излъчване на музика като Spotify настояват Брюксел да направи нещо за отношенията между уеб-платформите и бизнеса, сочейки, че първите имат основание да поставят в неизгодна позиция услугите на конкурентите си.
Навлизането на Apple в областта на музикалния стрийминг с Apple Music предизвика притеснения у други компании като Spotify, които твърдят, че 30-процентното намаление на Apple за абонаменти в App Store дава „несправедливо предимство на собствената услуга”.
Уеб-платформите трябва да опишат в своите условия за ползване всеки случай на различно третиране, което дава на собствените им услуги предимство спрямо тези, предлагани от други фирми.
„Платформите и търсачките са важни за европейските предприятия като канали за достигане до потребителите, но трябва да сме сигурни, че те не могат да злоупотребяват с властта си и така да навредят на своите бизнес потребители”, каза Мария Габриел, комисар на ЕС за цифровата икономика.
Съгласно предложението на ЕС, онлайн платформите ще трябва да назначат медиатори, които да се занимават с жалбите, и да поемат поне половината от разходите. Проектът сега трябва да бъде одобрен от Европейския парламент и държавите-членки, преди да се превърне в действаща норма.