Недоверчивите към традиционната банкова система хора и пълният обрат в развитието на банковите информационни технологии е много вероятно да доведат до момент, в който банките наистина ще са много променени от вида, в който ги познаваме днес. Банкирането „на дребно” ще се преобрази генерално и глобалната промяна най-вероятно ще дойде първо от Източна Европа.
Тази дръзка прогноза е на Лесли Спайро, съосновател и управител на Tick42 – софтуерна компания, която разработва собствени продукти основно за финансовата сфера – банки, хедж фондове и други. Българската фирма има офиси в Лондон и София.
България съчетава в себе си всички характеристики, най-желани от предприемачите в сферата на високите технологии. Тук са налице и кадърните хай-тек специалисти, и политико-икономическата стабилност на ЕС, която ще е особено важна след Брекзит.
Всъщност тезата за ИТ талантите е недотам вярна. Напоследък пазарът на технологични специалисти доста се промени, смята Спайро. „Преди години, когато отворихме офис тук, можехме да намерим много добри разработчици и то относително лесно. Днес нужен ли ти е наистина кадърен човек, има само два възможни начина да решиш задачата: или трябва да го обучиш и изградиш, или да наемеш наготово вече изграден специалист”, казва Лесли.
Въпреки трудното намиране на способни разработчици, Tick42 вече има 75 души екип и наскоро се премести в нов, по-широк офис в сградата на Campus X. Атмосферата прилича на обичайния развоен център, но само донякъде. Тук няма надъхващи екипни срещи, няма вдъхновяващи и заразителни истории на успеха, няма го витаещото усещане „ние сме велики”.
Вместо това на чашите за кафе пише „А ти защо не си по-добър?!”. Спайро е много директен и изисква от служителите си да бъдат също толкова откровени със самия него. Резултат от тази философия е софтуер, който променя представите за ИТ системите.
Наскоро Tick42 спечели престижна награда, считана за голямо признание във финансовия свят – „The Banker Technology Projects of the Year Awards 2017”. Спечели я заедно с JPMorgan Wealth Management Technology, една от най-големите финансови организации в света, за система, интегрираща работата на вътрешнобанковите приложения в институцията.
Днес повечето хора са свикнали различните приложения на смартфона им да работят интегрирано, обяснява Лесли. Различните апликации използват едни и същи данни, като всяка от тях „знае” каквото знаят и другите апликации. Но в банковите организации често в различните звена приложенията са самостоятелни, рядко „говорят” помежду си.
Банковите технологични отдели обаче вече искат да променят това. Те се стремят вътрешнобанковите приложения да работят синхронизирано, подобно на уеб приложенията на смартфоните ни. Точно това прави продуктът Glue42 на Tick42, който интегрира софтуерни приложения в десктоп среда.
Един от най-големите клиенти е JPMorgan. Обединяването и по-удобният интерфейс носят значително облекчение за вътрешните потребители на банков софтуер. Пести се време, намалява се повторяемата работа, намаляват се недоразуменията, дублиранията. В резултат на това обслужването на крайните клиенти става много по-бързо и по-ефективно.
JPMorgan съвсем не е единствената финансова организация, която осъзнава накъде отиват банковите информационни технологии. Много други големи банки също го разбират, споделя Лесли Спайро. Плод на това колективно осъзнаване е FINOS – The Fintech Open Source Foundation. Най-големите банкови групи по света инвестират постоянно в нейното развитие. „Това е нещо, което беше абсолютно немислимо преди години – една банка да инвестира в продукт, който конкурентите ѝ могат да използват, казва той.
FINOS и продукти за интеграция като софтуера на Tick42 предвещават радикална промяна в начина, по който работи банковият сектор. Принос за нея има и навлизането на PSD2, ревизираната директива за платежните услуги в ЕС. Банките са задължени да предоставят на трети страни (доставчици на услуги) достъп до банковите сметки на потребителите посредством отворени приложни програми интерфейси (API). Така третите страни могат да изграждат нови финансови услуги на база банковите данни.
Всичко това има потенциала да преобърне банковия сектор. Най-вероятно платежните услуги, а и продукти като банкови сметки и кредитни карти, ще излязат от юрисдикцията на финансовите институции. Това ще мотивира финансовите институции сами да потърсят начин да предлагат на потребителите нови финансови продукти.
Промяната касае не толкова корпоративните финанси, колкото „банкирането на дребно”, т.е. обслужването на индивидуалните потребители, смята Лесли. Според него, пазарът, който ще е най-възприемчив към промяната, е Източна Европа.
„В западния свят отношенията между потребителите и банките се основават на доверие – а то е градено с години. Този модел няма току-така да се разруши”, казва съоснователят на Tick42. Ала в други части на света, където е имало съкрушителни банкови сривове – а и в България имаше такъв случай неотдавна – банките не се ползват с доверие.
„Та тук хората имат повече доверие на iPhone и на Google, отколкото на банката си! Тук е съвсем реалистично да се случи голяма промяна. Мобилните приложения, трансформацията на информационните технологии и навлизането на трети доставчици на услуги могат да преобразят банкирането на дребно. Съвсем реалистично е да очакваме, че промяната ще тръгне от Източна Европа”, добавя Лесли Спайро.
Три основни принципа ръководят работата в Tick42, разказа Лесли Спайро по време на откриването на новия офис на фирмата:
„Трябва да ти пука”: изричат го на английски – „Give a shit!” в противовес на популярната разговорна фраза „I don’t give a shit” („Не ми пука”). Как може човек да създаде нещо стойностно в работата си, ако не му пука – за клиента, за неговите клиенти, за колегите?!
„Учи се постоянно”: колкото и да е добър професионалистът в своята област, ако няма предизвикателство за ума му, той е обречен да тъпче на едно място и да не се развива. Затова работещите в Tick42 постоянно учат. Най-често това става чрез промяна на позициите им, за да могат да се докоснат до области и начини на работа, допълващи знанията и уменията им. Да се учиш постоянно е критично важно в индустрия, която се развива динамично и се променя всеки ден, казва Лесли Спайро.
„Не бъди гъба”: този израз идва от концепцията за „гъбения мениджмънт”, по аналогия с гъбарството, при което, общо взето, собствениците влизат в работното помещение (с гъбите), изсипват голямо количество тор и си излизат. Мениджърите, които влизат при работниците си, изсипват порой от недоволство и грубости, и си излизат, се наричат „гъбени мениджъри”. В Tick42 важи правилото, че служителите не бива да толерират подобно отношение. От тях се очаква да имат достойнството да се изправят и да кажат на мениджъра си, ако са недоволни от нещо или ако смятат, че не е прав за нещо.