Гневните изблици в социалните мрежи се връщат като бумеранг

Негативните изказвания в социалните мрежи имат дълъг живот, но и по-дълъг ефект върху автора – отрицателните хора наистина се самонараняват

Всички знаем, че из социалните медии „бродят“ люде, които сипят гневни реплики наляво и надясно – ала гневните изблици „връщат“ язвителността обратно до първоавтора и то много скоро – по-бързо, отколкото си мислим. „Добрите“, позитивни изказвания резонират за кратко, докато свирепите реплики „витаят“ много по-дълго, потвърждават нови изследвания на UC Davis.

Не става дума само за това, че негативните изказвания имат дълъг живот“, казва Сет Фрей, главен асистент в UC Davis и водещ автор на изследването. „Но те имат и по-дълъг ефект върху автора. Отрицателните хора наистина се самонараняват“.

Констатациите бяха публикувани в научния журнал „Методи за изследване на поведението“ през октомври. Изследователите са разгледали стотици милиони съобщения от чат-стаи в продължение на много месеци, анализирайки около 600 000 разговора между млади хора, които играят популярна онлайн социална игра. Повечето от милионите участници по света са на възраст между 8 и 12 години.

Позитивни и негативни вълни

Данните от анализа показват, че положителното послание не само поражда промени у другите, но и се връща обратно към оригиналния автор. Ефектите от съобщението започват бързо да се завихрят, подобно на кръговите вълни при хвърляне на камък във водата, и сетне се връщат обратно към първоавтора – първите няколко само само в рамките на две секунди. Като цяло позитивните „вълни“ продължат около една минута.

В същото време чатът, съдържащ отрицателни съобщения или думи, засяга другите участници по-силно, а „вълните“ на негативизма витаят из чат-аудиторията по-дълго: средно до осем минути. Резултатът е „затворен кръг на негативизма“ – един изблик на злост поражда порой от негативност, който продължава да се саморазпалва.

Социалните мрежи като двигател на радикализацията

Социалните мрежи спомагат силно за радикализацията на нагласите на хората, казва София Москаленко, автор в „Психология днес“. За това явление спомагат две сили.

Едната е информационната: човек научава нови аргументи в подкрепа на мнението, което вече има. Втората причина за радикализацията е социална – хората са склонни да се възхищават на други хора, които изразяват крайни мнения и позиции, и да репликират тезите на „лидерите“. Двете сили действат заедно в социалните мрежи, казва Москаленко.

Ефект върху общественото здраве

Това откритие може да разшири обхвата на политиките в областта на общественото здраве, основаващи се на социалните въздействия, и в крайна сметка да помогне на младите хора да откликнат зряло на социалните влияния, независимо дали са положителни или отрицателни, онлайн или офлайн“, отбелязват учените.

Познанието за това колко дълго продължават да „витаят“ отрицателните или положителните взаимодействия – и колко дълго те „се търкалят“, подобно на снежна топка – може да помогне да разберем по-добре кога трябва да се намеси администратор в даден дебат и колко време трябва да продължи той да наблюдава дискусията.

Фрей посочва, че участниците в проучването са били по-млади от много членове на социалните медии, които биха имали „по-сложни емоции“ и политически възгледи и по-развити компютърни умения. Това може да направи установените модели много по-съществени за по-възрастните хора.

Констатациите показват, казва Фрей, че емоциите се разпространяват онлайн по начини, по които не винаги можем да ги измерим в лично общуване, „лице в лице“. „Всъщност става въпрос за изолиране на ефектите, които вашите ядосани и злостни действия имат върху самите вас в бъдеще“.

Избягване на негативните вълни

Има няколко ефективни техники човек да се предпази от вълните на негативизма, съветва Бък Блек, психолог и лицензиран социален служител в изданието „Емоционална помощ“. Ето неговите препоръки:

Мислете за изказването си като за авторска публикация във вестника. Наистина ли искате да се прочуете с това, което се готвите да напишете? Ако не искате да видите твърдението си публикувано във вестника, не го пускайте в интернет.

Ако имате несъгласие с някого, не го правете обществено достояние. Обадете се на човека и се разберете.

Ако видите двама души да спорят, не се включвайте и не вземайте страна. Това ще доведе до повече проблеми!

Избирайте словесните си битки. Запитайте се дали наистина искате да се включите в даден спор. Заслужава ли си енергията, която ще вложите? Какво ще произтече от усилията ви? Какво значение ще има това утре?

Коментари по темата: „Гневните изблици в социалните мрежи се връщат като бумеранг”

добавете коментар...

  1. Аман

    язе сън сагласен со коментарот на ха! журналястките простутии витаат по-далго и праат поиче мизерия.

  2. Anonymous

    Усмивката не е гняв, така че няма негативна вълна

  3. ха

    Оспорвам проучването.
    Вие от technews сте тъпанари и идиоти.
    А сега да видим моя гневен изблик по-горе дали ще създаде дълготрайна вълна на негативизъм или бързо бързо ще бъде изтрит от модераторите 🙂 …

Коментар