Промените в Наредба Н-18 на Националната агенция за приходите (НАП) ще предифинират изцяло продажбите, включващи плащания в брой на територията на страната. Въпреки сериозния ефект, който ще имат върху повечето търговци с физически обекти обаче, много от фирмите все още не са запознати с измененията.
Новите текстове влизат в сила след броени месеци и бизнесът ще трябва да организира дейността си в съответствие с тях до 31 март 2019 г. за фирмите, регистрирани по ДДС, или до 30 юни 2019 г. за останалите. С цел да популяризира темата, българският разработчик на бизнес софтуер ERP.BG инициира онлайн дискусия, достъпна на адрес: cash.erp.bg.
„Наредбата въвежда сериозни промени в дейността на търговците на дребно и в много случаи това е свързано с подмяна на софтуера, който управлява продажбите. Това означава, че фирмите нямат никакво време и са необходими незабавни действия от тяхна страна, ако искат дейността им да е в съответствие с поднормативния документ в срок”, коментира Иван Аржентински, управляващ партньор на ERP.BG и участник в обществената дискусия за промените в Наредба Н-18 от страна на Българската асоциация за информационни технологии (БАИТ).
Въпреки настояването на редица браншови организации, срокът няма да бъде променян, добави Аржентински. С новите текстове се въвеждат редица важни изменения в продажбите, включващи плащания в брой, при което в много случаи ще трябва да бъде подменена софтуерната система и бизнес практиките във фирмите.
Така например, вече няма да е позволена досегашната практика, при която продажбите в магазините се въвеждат (маркират) в софтуер, а касовата бележка се набира на бутоните на касовия апарат отделно. Двете системи занапред ще трябва да са свързани и фискалното устройство да издава касовата бележка автоматично. Това означава, че в повечето търговски обекти (освен най-малките) отделни касови апарати с бутони занапред няма да се използват.
Друго важно нововъведение е, че при печат на фискално устройство задължително ще трябва да се включва и т.нар. Уникален Номер на Продажбата (УНП). Ако за продажбата няма генериран такъв номер, по нея няма да може да се плати в брой.
Отпада също и широко използваната практика, при която за множество поръчки се заплаща накрая наведнъж и се издава една обща фактура и една касова бележка за цялата сума. При еднократно плащане по много поръчки, вече няма да може да се издава една касова бележка, а ще трябва да се печатат толкова касови бележки, колкото поръчки има.
Освен това вече не се допуска и тестване в търговския обект на нови софтуерни решения или нови версии на използваните софтуерни решения, което по принцип е най-добра практика за тяхното внедряване.
Същите тъпаци държавни служители направиха големия проблем с касовите апарати и сега искат бързи действия от търговците. Каква наглост!
Как ще са готови като първите фискални устройства НАП ги одобриха на 12.12.2018.(в сайта на Datecs за продажба не виждам никой от одобрените FP–800, FP-2000) Първия одобрен софтуер от НАП на 17.12.2018г.