Край на безотговорното ползване на смартфони при шофиране?

Разсейването с телефон по време на шофиране трябва да се разглежда като тежко нарушение, смята адвокат (източник: CCO Public Domain)

В много държави по света вече е забранено да се говори по телефона и да се чати по време на шофиране. Тази седмица обаче американският щат Невада влезе в новините, като обяви, че обмисля по-крайна мярка – местната власт ще позволи на полицията да проверява дали участниците в автомобилни катастрофи са говорили по телефоните си в моментите на възникване на пътните инциденти. Смелият ход може да се окаже началото на „нова ера” в боравенето с мобилни технологии зад волана.

Мярката, предложена от Невада, съвсем закономерно предизвиква опасения относно неприкосновеността на личния живот. Анонсът накара местните депутати да поставят под въпрос практичността на технологията, макар да признават, че телефоните са съществена заплаха от разсейване при шофиране.

Бъдещето на предложението на Невада не е ясно. Подобна мярка, въведена през 2017 г. в Ню Йорк, претърпя пълен провал, припомня Асошиейтед Прес. Въпреки това местните депутати я обмислят повторно.

Представители на правоприлагащите органи твърдят, че разсейването на шофьорите е фактор, който твърде често остава подценен. От друга страна, слабите санкции за говорене и чатене по време на шофиране не провокират водачите да коригират поведението си. Те продължават да си пишат текстови съобщения и да ровят из интернет, докато карат кола.

На всичкото отгоре няма общоприета полицейска практика, която да търси отговорност на тези шофьори за причинените пътнотранспортни произшествия, за разлика от шофирането в нетрезво състояние.

Ако предложението на Невада бъде одобрено, полицията ще може да използва устройство, известно като „тексталайзер”, което се свързва с мобилния телефон и го сканира за потребителска активност – като например отваряне на екрана, обаждане, отваряне на Facebook Messenger и др. Технологията е разработена от израелската компания Cellebrite. Според фирмата, технологията й няма достъп и не съхранява каквото и да е лично съдържание.

Технологията не е тествана в реални условия. Тя не се използва от правоприлагащи органи в която и да е друга страна по света. Ако предложението на Невада бъде одобрено, това ще е първото изпитание на „тексталайзера” в реални условия, казва компанията.

Адвокатът Бен Либерман, който е загубил 19-годишния си син в автомобилна катастрофа с участието на водач, пращал текстови съобщения по време на шофиране, е приел ролята на лидер в кампанията за въвеждане на „тексталайзера”. Юристът настоява законодателите в Невада да подкрепят мярката. Той е категоричен, че разсейването с телефон по време на шофиране трябва да се разглежда като тежко нарушение и обществената нагласа към това трябва да е безкомпромисна.

„Когато бях дете, шофирането в нетрезво състояние беше забавно. Сега вече не е забавно”, казва Либерман. „Днес използването на телефонни устройства зад волана се разглежда като нещо забавно. Време е да направим така, че да спре да е забавно”, категоричен е той.

Коментар