MS SQL Server 2008 – накъде след края на поддръжката?

„Колкото по-скоро започнем да ползваме новите технологии, които могат да се „ъпдейтват“ в реално време, толкова по-гъвкава ще е бизнес средата“, заяви Калин Димчев, управител на Microsoft България (снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

На 9 юли тази година Microsoft спира поддръжката на MS SQL Server 2008 и 2008 R2 – продукти, които са на пазара повече от десетилетие. Какво означава това за потребителите на сървърния софтуер и какви са вариантите пред тях след изтичане на срока за поддръжка? Актуалната тема бе дискутирана на семинар, организиран за клиентите на MS SQL Server в България от Comparex – един от най-големите партньори в глобален мащаб на Microsoft.

„Важните въпроси днес са как виждаме трансформацията в дигиталната ера и как тя ще се отрази на динамиката и нуждите на бизнеса“, заяви Калин Димчев, управител на Microsoft България. „Светът се променя, а MS SQL Server 2008 и 2008 R2 са на пазара от 2008 г. Нека се запитаме дали все още трябва да ползваме продукти отпреди 10 години – от времето, когато бяха пуснати първите телефони на Apple, примерно. Оттогава всичко се промени – и като хардуер, и като софтуер“.

Очакванията са до 2025 г. обемът на данните в световен мащаб да достигне 163 зетабайта (ZB). Бизнесите все повече обръщат внимание на дигиталното си бъдеще. Инвестициите в цифрови решения бележат ръст от 300 процента за 2017 г. и се изчисляват в рамките на трилиони долари.

„Колкото по-скоро започнем да ползваме новите технологии, които могат да се „ъпдейтват“ в реално време, толкова по-гъвкава ще е бизнес средата. Трябва да знаем какво ще се случи, ако останем със старата си база данни, как това ще се отрази финансово на компанията и какво следва от 9 юли нататък”, коментира Калин Димчев.

Рискове и предизвикателства

Маргарита Наумова, водещ в света специалист по MS SQL Server и управител на българската компания Инспирит, разясни рисковете и предизвикателствата, които произтичат от спирането на двата продукта. „Какво значи край на поддръжката? Първо ще ви наплаша, после ще ви успокоя, че всичко е наред, ако вземете мерки навреме и изберете перспективно технологично решение. До юли времето е много малко, но дотогава можем поне да осъзнаем риска и да започнем да планираме, така ще направим и първите стъпки в правилната посока”, каза Наумова.

Тя обясни, че всеки сървърен продукт има цикъл на живот, който е стандартен – до 5 години след излизане на версията, а втората фаза е т.нар. удължена поддръжка – т.е. допълнително още 5 години, в които са достъпни необходимите за добрата и сигурна работа на продукта ъпдейти, но продуктът не се развива повече. „Двете версии 2008 и 2008 R2 излизат от поддръжка, но на 9 юли продуктът няма да спре да работи. Трябва да се знае обаче, че на тази дата Microsoft прекратява ъпдейтите на сигурността и на практика тези версии остават открити за атаки и изложени на сериозен риск”, предупреди Наумова.

„Компаниите, които избират пътя на дигиталната трансформация в облака, почти два пъти увеличават своята оперативност“, казва Маргарита Наумова, водещ в света специалист по MS SQL Server (снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

Според нея, една компания на първо място трябва да има визия накъде иска да се развива технологично, което ще помогне да планира към коя версия и как да направи миграцията, за да не се налага след 2-3 години пак да започва всичко отначало. Независимо от това обаче, абсолютен приоритет за всяко технологично решение, особено свързаното с данни такова, е сигурността, защото от 9 юли тя е подложена на риск за версии на MS SQL Server 2008 и 2008 R2.

„Сигурността е доста чувствителна тема“, коментира Наумова. „От критична важност е как са защитени данните, кои от тях са персонални и кой има достъп до тях. Важни са и регулаторните изисквания, като например GDPR, стандартите по сигурността и дали компаниите ги изпълняват и прилагат“.

Вариант след 9 юли е компаниите да останат да работят с текущите си сървъри за бази от данни и в текущата си инфраструктура (т.нар. „on premises“), като могат да купят удължена поддръжка, но това ще е много скъпо решение, поясни Наумова.

Друга възможност е преминаване към облачната платформа Azure, където клиентът може да използва SQL виртуална машина и да мигрира като запази версията – 2008 или 2008 R2. „Но този сценарий е временно решение, това е последен шанс да си осигурим още три години безплатна поддръжка на продукт, който отдавна е остарял”, коментира Маргарита Наумова.

Преди 10 години миграцията беше единствената опция, ъпгрейдите бяха сложни поради голямата промяна във версиите и необходимостта от сериозни корекции в кода. След 2012 г. SQL Server се развива и в тази насока и предлага добри и сравнително бързи инструменти за миграция. Днес трудността е в избора на технологии, както и в комплексността и зависимостите в съществуващите системи. „Предизвикателството днес е какво технологично решение да вземем ”, каза Наумова.

По нейните думи, най-важна е визията на компанията, което определя и технологичните цели. Това означава да подходим стратегически при взимането на решения. „Новите сценарии, които технологиите могат да осигуряват на бизнеса, са важни критерии за това накъде ще вървим в бъдеще и каква технологична трансформация ще предприемем в този момент. Компаниите, които избират пътя на дигиталната трансформация в облака, почти два пъти увеличават своята оперативност и постигат над 50 на сто среден ръст на печалбата”, каза тя.

Моментът за преминаване в облака

Валери Захариев, архитект на облачни Microsoft решения в Comparex, също подчерта предимствата на облака. Ако преминат към платформата Azure, клиентите ще получават ъпдейти за сигурността за версиите 2008 и 2008 R2. Тези ъпдейти ще са налични за още три години без допълнително заплащане и ще гарантират опазване на базите данни от атаки и съответствие с регулациите. „Вариант да запазят сегашните си решения и да плащат немалки суми за допълнителни ъпдейти е достъпен само от клиенти, които имат корпоративно споразумение (EA)“, обясни Захариев.

„За да разберем предимствата на облачните услуги, трябва да вникнем в същността на концепцията „като услуга“, допълни той и даде пример с електричеството, където рядко някой инвестира в генератор, поддръжката му и т.н., а обикновено хората се абонират за доставка на ток и в края на месеца плащат сметката според потреблението. Важното при този подход е, че носи някои ползи за доставчиците, но е не по-малко изгоден и за самите потребители, независимо от индустрията. Стига да е технически възможно да се осъществи, тази стратегия е печеливша и за двете страни.

ИТ технологиите категорично предоставят тези възможности. От години тенденцията е софтуерните решения да се предоставят „като услуга“, широко разпространения термин за което е „облачни услуги“. Облачните услуги са гъвкави като мащаб, плащат се според потреблението, не изискват големи първоначални инвестиции, заявяват се от консуматора и се предоставят и поддържат от доставчика.

„Облачните услуги са неизбежен етап, тъй като предоставят много голяма гъвкавост и разширени технически възможности”, подчерта Валери Захариев, архитект на облачни Microsoft решения в Comparex (снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

Инфраструктурата на Microsoft за предоставяне на облачни услуги е в мащаб, способен да обслужва глобално нуждите на потребителите. Понастоящем компанията поддържа 46 центъра за данни по цял свят и подготвя още 8. Важна особеност на платформата са и възможностите за изграждане на хибридна инфраструктура, чрез която всеки клиент може да запази връзка между текущата среда и новите си облачни решения.

Модели за доставка на облачни услуги

Няколко са моделите за доставяне на ИТ услуги: „on premises“ (върху собствен сървър), IaaS (инфраструктурата е върху виртуални машини), PaaS (платформа като услуга – операционните системи и сървърният софтуер се получават наготово) и SaaS (софтуер като услуга – ползваме готово софтуерно решение, напр. електронна поща).

Според Захариев, Azure платформата на Microsoft за доставка на облачни услуги от всякакъв вид е подходящ сценарий за преобразуване на цялостното решение. „Azure е като „лего“ – дава ви най-разнообразни парченца, в най-различен мащаб и вид, като от тях можете да си сглобите собствена играчка. Именно това е идеята – създаване на приложения, които да са изградени от наличните варианти в платформата“.

В реалните сценарии не мигрираме база данни, тъй като тя не е нещо самостоятелно, а само част от едно софтуерно решение, поясни специалистът. А когато се говори за миграция на цялостни продукти, Azure дава възможност да се мигрират цялостни решения, като предлага опции не само за базите данни, но и за останалите компоненти на продуктите. „Защото не хората, а приложения комуникират с MS SQL Server“, каза Захариев.

Преходът от текущите MS SQL Server инсталации към Azure може да се осъществи най-общо в два варианта: първият е като се наемат виртуални машини, в които работи MS SQL Server, но при него поддръжката на операционните системи и самата платформа за бази данни остава ангажимент на клиента, което повишава разходите по решението. При втория вариант се прилага моделът PaaS, като тук MS SQL Server се ползва наготово, без клиентът да е нужно да предостави оперативна поддръжка. В допълнение, първата опция не е особено ефективна, тъй като преконфигурирането на виртуални машини е относително тромаво, докато в платформата Azure SQL databases базите данни могат по-лесно и по-гъвкаво да променят параметрите си.

Освен възможността да наемем MS SQL Server като PaaS решение и да създаваме и управляваме отделни бази данни, Azure SQL databases позволява и конфигуриране на т.нар. „Managed Instances“ – виртуални машини с преинсталиран MS SQL Server, в които поддръжката на операционните системи и сървърното приложение се поемат изцяло от Azure. Тази опция не само позволява по-мощни инстанции за базите данни и намалява оперативните ангажименти, но добавя и изолация на данните за по-високо ниво на сигурност.

„Microsoft има ясно изразена стратегия – Cloud First („Облакът на първо място“), която се прилага от години. Всяко едно нововъведение се разработва в облака и едва след това се появява в решенията от типа „on premises”, обясни Захариев.

Според него, сега е моментът компаниите да помислят стратегически и да се възползват от възможностите на новите технологии и най-вече – за преминаване към облачните услуги. „Те са неизбежен етап, тъй като предоставят много голяма гъвкавост и разширени технически възможности, като при това, ако са конфигурирани по най-добрия начин, позволяват и оптимизация във финансов аспект“, заключи експертът.

Рада Станева

Рада Станева