Миймърите на Instagram формират профсъюз

Хората, които преживяват от социалните платформи, осъзнават колко са уязвими индивидуално спрямо самата платформа (източник: CCO Public Domain)

Те създават обществена ангажираност, която помага на Instagram да се разраства. Но, според тях, платформата за снимки не плаща нищо за вършената от тях работа – макар да има милиарди долари приходи – не им дава необходимия контрол. Затова те ще се борят. Задружно! Нарекли са своя неформален профсъюз IG Meme Union Local 69-420 и държат целият свят да знае, че са напълно много сериозни.

Миймърите са създателите на т. нар. мийм (meme) публикации в Instagram. Това са тематични фотоси, които въвличат множество последователи в играта да публикуват остроумни и забавни снимки по дадени теми.

„Миймърите по света се обединяват“, казва страницата на профсъюза в Instagram.

Профсъюзът на миймърите вероятно никога няма да бъде признат от някоя национална служба по заетостта или министерство на труда. Но инициаторите твърдят, че той все пак ще действа точно като профсъюз.

„Ние го наричаме съюз и прилагаме тактика, типична за организиран съюз“, казва Пол Прайндо, представител на организационния комитет, цитиран от TheAtlantic. „Ние отстояваме и подкрепяме всички, които работят за организирането на анти-трудова индустрия. Смятаме, че тези движения означават началото на трудовия ренесанс“.

Снимкова експлоатация

Профсъюзът на миймърите се надява да договори с Instagram по-добри условия на труд за членовете. Te твърдят, твърде дълго са били експлоатирани от Instagram и други технологични платформи като нея.

„Хората вършат много работа, правят го безплатно, а не получават никакво признание за работата, която вършат“, казва Прайндо. „Всички тези хора носят приходи на Instagram. Те произвеждат печалба за тази компания, а получават много малка сигурност на работното си място“.

Instagram следва същия бизнес модел като Facebook, YouTube, Twitter и други социални платформи. Самата услуга е безплатна за потребителите. Платформата получава приходи, благодарение на съдържанието, публикувано в нея, като продава реклами въз основа на метаданните, прикрепени към съдържанието от потребителите. Самите потребители, които публикуват снимки, видеоклипове и миймове, които подтикват хората да се връщат към приложението, всъщност не получават нито цент от тези приходи.

„Ние като създатели на съдържание искаме да имаме защита като работници“, казва Прайндо. „Ние сме съюз на миймърите. Целта е да се работим за защита на създателите на съдържание“.

Instagram отказа да отговори изрично дали подкрепя съюза. Вместо това говорител на компанията отвърна с изявление: „Ние винаги слушаме внимателно отзивите на общността. Щастливи сме, че имаме обратна връзка, за да можем да подобрим продукта си. Изслушването на тези съображения е полезно за нас“.

Защита за създателите на съдържание

Има няколко неща, които IG Meme Union иска:

  • по-открит и прозрачен процес за обжалване на забраните на акаунти;
  • пряка линия на подкрепа от страна на Instagram или специална връзка с общността на миймърите;
  • по-добър начин да се гарантира, че оригиналното съдържание не се монетизира от някой друг.

Засега посланието на съюза бива много добре прието от по-широката общност на миймърите. Администраторите на акаунти с милиони последователи заявиха, че подкрепят усилията на групата и са солидарни с тях.

„Мисля, че съюзът е нещо добро. Трябва да има нещо такова“, каза Sonny5ideUp, миймър на повече от 1 милион последователи в Instagram. Джексън Ваймър, който поддържа няколко мийм страници, казва, че съюзът е добър начин да се накара Instagram да гледа сериозно на миймърите.

Професия миймър, професия инфлуенсър

Миймърите не са директни служители на Instagram. Не са и външни подизпълнители, работещи по договор. Те създават съдържание, което пряко или косвено носи по-голямата част от приходите на платформата. Подобна е ситуацията и с другите създатели на уеб-съдържание – авторите на видеоклипове в YouTube, авторите на интересни публикации във Facebook и др.

В този смисъл участниците в подобни технологични платформи представляват „работна сила“, която обаче няма сигурност на работното място, няма и никаква формална защита.

„Ако прекарвате времето си като създавате и излъчвате видео във видео-канал или публикувате миймове, това си е работа,“ казва Джон Алкис, доцент в Школата по глобални политики и стратегии в Сан Диего. Той от години се занимава с променящата се природа на работата в наше време.

„Хората, които преживяват от тези платформи, осъзнават колко са уязвими индивидуално спрямо самата платформа – затова те се обръщат към този изпитан модел на колективно действие“, допълва Алкис.

Профсъюзи на работещите на свободна практика

По-същественото в тази ситуация е, че това не е нито първият, нито вторият подобен опит. Има и други „профсъюзи“, които функционират по подобен начин.

Един от тях е Сдружението на авторите на свободна практика например. Те нямат формална управленска структура, чрез която да преговарят, но се застъпва колективно за работещите на свободна практика.

Авторите на много харесвани YouTube видеоканали често се обединяват в многоканални мрежи, които се договарят за по-високи цени и улесняване на директната връзка с YouTube.

През 2015 г. повече от 20 от най-големите „звезди“ на социалната мрежа Vine се обединиха, за да се опитат да договорят платежна структура със създателите на приложението. Когато преговорите се провалиха, авторите се оттеглиха от приложението. Потребителската база и посещаемостта драстично намаляха и не след дълго социалната мрежа бе закрита.

През 2016 г. повече от 100 най-популярни Facebook страници, достигащи до по над 10 милиона потребители, се обединиха, за да формират мийм алианс, настояващ за по-прозрачно прилагане на общностните стандарти на платформата. Facebook в крайна сметка постъпи като български политик – обнови политиките си за модерация, макар че не признава ролята на алианса.

Профсъюзът на миймърите IG Meme Union се формира в оптимално време, смята Уилям Фицджералд, доброволец от коалицията „Технически работници“ – работническо обединение в технологичната индустрия. Според него, точно сега технологичните гиганти като Facebook, Apple, Google и Amazon са подложени на натиск от страна на НПО, правителства, агенции и други официални организации, заради нередни практики – като например манипулирането на настройките на обяви за работа и др.

Благодарение на това широката общественост все по-добре осъзнава колко голямо е влиянието на тези компании върху нашия живот и икономика. А това от своя страна означава по-големи шансове за успех на една координирана и целенасочена кампания за защита на труда на създателите на съдържание.

Коментари по темата: „Миймърите на Instagram формират профсъюз”

добавете коментар...

  1. ха

    Хората доста пари направиха рекламирайки си собствените продукти и сайтове. А тези безделници, както “:о)” ги нарече…

  2. :о)

    Бахти смешниците 🙂

    професия мийййймър , инфлуенцер – какви са тия смехотворни професии?
    основават се на самовлюбване и лентяйство
    това не може да е нормално при каквато и да е социална система?

  3. Anonymous

    Местя

Коментар