ИТ в колите: ще „убият” ли пътуването?

Когато става въпрос за автономно шофиране, намесата на водача ще е все по-малка и по-малка, а взаимодействието с околните пътници ще е все по-голямо (снимка: CCO Public Domain)

Все повече автомобилни компании изпитват технологии за безпилотни автомобили. През това време обаче определени дивизии в тях, както и редица новостартиращи фирми, вече мислят една крачка отвъд: големият въпрос за тях е как да забавляват пътниците, които ще се возят в бъдещите безпилотни коли, и как да убият скуката за „водача”, който очевидно няма да е съсредоточен в пътя, както досега. Audi, Nissan и други фирми вече мислят за анимационни герои и преживявания във виртуалната реалност, за да направят пътуването приятно и неусетно.

Автопроизводителите отдавна са разработили куп технологии, които да държат шофьорите будни зад волана и съсредоточени в пътя. Сега обаче индустрията вече върви към ерата на безпилотните коли. Водачите на колите все повече ще стават пътници, а автомобилните компании се чудят как да се справят със скуката за пътуващите.

В известна степен идеи могат да бъдат почерпени от вече съществуващите форми на транспорт – влака, автобуса, самолета. Има обаче една съществена разлика между тях и автомобила и тя е, че в колата хората се познават добре помежду си и даже най-вероятно са си близки.

„Тогава, когато клиентите вече няма да се нуждаят от шофиране… въпросът ще е какви неща можем да предложим на клиентите в този автомобил”, казва Борис Майнерс, старши директор по цифровите технологии и преживяванията на клиентите в Audi в Китай, цитиран от Ройтерс.

Новостартиращата фирма Holoride, например, съфинансирана от Audi, демонстрира на CES в Шанхай как иска да превърне пътуванията в преживявания във виртуалната реалност (VR), позволявайки на пътниците да плуват заедно с китове или да изследват потънали кораби в дълбокото море, докато… се возят. Това преживяване е синхронизирано с усещанията от самото возене: когато автомобилът се ускорява или завива, движенията се регистрират от компютър, инсталиран в багажника на колата, който съответно променя гледката пред пътника, разкривана от VR очилата. Освен всичко има основания да се смята, че този подход облекчава пътуването за онези, на които им прилошава при возене.

Японският производител на автомобили Nissan пък представи набор от очила за шофьори и пътници, които биха могли да предоставят информация в реално време за обектите край пътя (AR). Те са в състояние дори да прожектират говорещ анимационен герой, който комуникира с потребителя.

„Искаме да откликнем на емоционалните нужди на хората”, казва Тецуро Уеда, експерт в Центъра за изследвания на Nissan. „Вместо върху водача, ние искаме да се съсредоточим върху преживяването на пътниците в колата, включително шофьора. Защото когато става въпрос за автономното шофиране, намесата на водача ще е все по-малка и по-малка, а взаимодействието с околните пътници ще е все по-голямо”.

Макар че проучванията показват, че ще е нужно доста време, преди хората да се доверят напълно на безпилотните и напълно автономни превозни средства, компаниите-производители вярват, че отсега трябва да започнат да инвестират в това, което се предвижда да стане реалност след няколко години – когато превозните средства в крайна сметка ще станат автономни.

Експертите на Audi и Nissan казват, че виртуалните преживявания, които техните фирми разработват, вероятно ще бъдат разгърнати чак тогава, когато индустрията достигне „Ниво 4” на интелигентност на автомобилите. Това е стандартът, при който автомобилът може да се справи с всички аспекти на шофирането в повечето случаи без човешка намеса.

Младите потребители обаче могат съвсем скоро да намерят за забавно да се потопят във виртуалната реалност, докато пътуват в безпилотна кола. Така например, на CES в Шанхай пазарните наблюдатели забелязаха доста голям интерес от страна на младежи на възраст 20+ към игрите с автомобили, прожектирани в автомобил на Mercedes Benz, който симулира самоуправляващ се автомобил.

„Толкова е вълнуващо да играеш състезателна игра с коли, докато се возиш в автомобил”, споделя един от посетителите пред Ройтерс. Възможно е новото поколение да възприеме тези технологии много по-бързо и лесно – и да превърне пътуването с автономния автомобил в наистина забавно преживяване.

Коментар