В последния си тримесечен доклад Facebook напомни на инвеститорите, че редица фактори могат да възпрепятстват пускането на дигиталната валута Libra през 2020 г. В секцията за рискови фактори в доклада компанията признава значението на въздействието от страна на законодателите и регулаторите след обявяване на проекта през юни, пише CNBC.
Libra е подложена на значителен контрол от правителствата и регулаторните органи в множество юрисдикции и Facebook очаква този контрол да продължи, казват от компанията в документите, подадени в Комисията за ценни книжа и борси.
Освен това пазарното възприемане на такава валута е обект на значителна несигурност. Поради това не е ясно дали Libra и свързаните с нея продукти и услуги ще бъдат предоставени „своевременно или изобщо” на пазара, предупреждават от компанията.
Facebook признава, че няма значителен предходен опит с технологията за цифрови валути или блокчейн, което може да повлияе неблагоприятно върху способността на компанията успешно да разработи и предложи на пазара такива продукти и услуги.
Според Дейвид Маркъс, мениджър за развитието на Libra и проекта за дигитален портфейл Calibra на Facebook, дигиталната валутата ще бъде „по-ефикасен, евтин и сигурен” алтернативен платежен инструмент за хора, които не могат да си позволят да превеждат пари по традиционните методи.
От разкриването на плановете си за Libra и Calibra, компанията се сблъска с вълна от критики от страна на държавни служители в САЩ и чужбина. По-рано този месец Маркъс даде показания пред Комитета по банково дело на Сената на САЩ и Комитета за финансови услуги на Камарата, като беше „въртян на шиш” от депутатите по време на двете сесии.
Министърът на финансите на САЩ Стивън Мнучин и председателят на Федералния резерв Джером Пауъл също изразиха опасенията си от Libra. Подобни резерви изразиха още френският министър на финансите Бруно Льо Мейр и членът на Изпълнителния съвет на Европейската централна банка Беноа Кьор.
Във Facebook осъзнават, че пътят до пускането на Libra ще бъде дълъг и че компанията не може да го извърви сама. „Ангажирането с регулатори, политици и експерти е изключително важно за успеха на Libra. По тази причина Facebook и други членове на Libra Association споделиха нашите планове по-рано”, казва говорител на Facebook.
Изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг направи подобни коментари по време на разговор с анализатори. Преди няколко години компанията вероятно би се опитала да пусне продукта сама, но сега подходът е друг – трябва да се очертаят идеите и ценностите на евентуалната услуга, да се изяснят въпросите на регулаторите и различните експерти и след това да се избере най-добрият начин за придвижване на проекта, коментира Зукърбърг.