Технологии разкриват скрити образи под „Мадоната на скалите”

„Мадоната на скалите” – версията в Националната галерия в Лондон (снимка: Leonardo da Vinci and workshop – 1. The Yorck Project (2002) 10.000 Meisterwerke der Malerei (DVD-ROM), distributed by DIRECTMEDIA Publishing GmbH. ISBN: 3936122202. 2./3. National Gallery, London, Public Domain, Link)

Когато говорим за съвременни технологии, обичайно си представяме компютри, VR очила, суперкомпютри, машини с изкуствен интелект. Но една друга съвременна технология – макро-рентгеновите флуоресцентни карти – наскоро разкри удивителна новина: под повърхността на популярната картина „Мадоната на скалите” на Леонардо да Винчи всъщност се крие друго изображение. Сега творците и критиците от цял свят са озадачени: защо великият творец е изоставил първоначалната си идея?

Изследователи от Националната галерия в Лондон използваха съвременни техники за сканиране, за да разкрият скрит образ под повърхността на „Мадоната на скалите” на Леонардо да Винчи. Скицата, която намериха, показва, че големият художник и неговите помощници са се отказали от първоначалната идея и са създали сюжет, който отвежда библейската сцена в различна посока.

Важно е да се знае, че има две версии на „Мадоната на скалите”, отбелязва Engadget. Едната, по-старата, се намира в Лувъра. Втората, за която се смята, че е по-скорошна, е изложена в Националната галерия на Лондон. Смята се, че Да Винчи първо създал версията, която се намира в Лувъра, срещу комисионна, а след това я е продал. По-късно той е създал втория екземпляр, базиран на първия, навярно за да изпълни първоначалната поръчка.

През 2005 г., използвайки инфрачервено „зрение”, изследователите от Националната галерия откриха скица на доста по-различна рисунка под видимата боя на картината. Данните обаче бяха оскъдни. За да „видят” дали има още нещо, изследователите наскоро повторно сканираха картината, използвайки най-новите макро-рентгенови флуоресцентни карти и хиперспектрално заснемане. Благодарение на присъствието на цинк в оригиналния материал за скициране, сканирането разкри много повече детайли от оригиналната, скрита композиция.

Първата скица значително се различава от финалната картина. Фигурите там са разположени по-високо и гледат в различни посоки. Ангелът вдясно гледа надолу към бебето Христос и го държи по-здраво, докато Мадоната гледа към ангела и Христос, а не към фигурата на бебето Йоан Кръстител, която се намира вляво.

Не е ясно защо Да Винчи се е отказал от оригиналната композиция, която – според някои критици – е по-динамична. Във всеки случай скицата показва типичните за Да Винчи „разработки и корекции”, използвани при преминаването му от скициране към рисуване, според кураторите. „Например, ъгълът на главата на Младенеца Христос е променен така, че да се вижда в профил, докато някои части от къдравата коса на ангела са премахнати”, пише галерията в прессъобщение.

Сега новото откритие ще застане в основата на изложба на Националната галерия, озаглавена „Леонардо: Изживейте шедьовъра”, която ще се състои през ноември. Посетителите ще могат да видят как е щяла да изглежда картината в оригиналната си версия, да изследват новите рисунки и да узнаят отблизо как експертите разкриват подобни детайли.

Любопитните посетители ще могат дори да видят също пръстов отпечатък на Да Винчи или някой от помощниците му – на бузата на Дева Мария един от тях е загладил боята с пръст, но сега отпечатъкът му е заснет с висока резолюция.

Коментар