Хубави вина, ловни пушки и ножове, луксозни часовници… Съвременни картини и спортни коли за милиони. Всички те се продават на търговски изложения, които обаче отпадат едно след друго заради пандемията „Коронавирус”. Някои индустрии и някои събития обаче имат привилегията да се пренесат изцяло онлайн. С особена сила това се отнася за технологичните форуми.
Почти всички големи и не толкова големи търговски изложения паднаха жертва на епидемията от коронавирус, която обхвана света, отбелязва Асошиейтед Прес. След отменянето на Световния мобилен конгрес в Барселона и Световния автомобилен салон в Женева – две традиционни и много големи събития – днес почти всички форуми са „свалени” от програмите на изложбените центрове.
След отпадането на MWC 2020 някои производители, които така или иначе бяха поканили журналисти на своите брифинги, използваха същите медиа-контакти, за да представят виртуално своите новости. Международното автомобилно изложение в Женева прибегна до представяне на продуктите на автомобилните производители и новинарските конференции онлайн.
BMW представи своя елегантен електрически концептуален автомобил i4 на дигитална конференция за новини от Мюнхен, докато конкурентите Daimler и Volkswagen проведоха свои собствени онлайн събития.
Привилегированият хай-тек сектор
За щастие в сферата на технологиите и особено на технологичните конференции има достатъчно много варианти събитията да се проведат виртуално. Когато един мащабен конгрес с участие на много хора се състои предимно в презентации и демонстрации, съпътствани от дискусии и разговори, те могат да се виртуализират.
Представянията могат да се излъчват на живо чрез стрийминг технологии. Демонстрациите също могат да се покажат пред камера и така да достигнат до хора от цял свят. Технологиите за уеб-конференции позволяват зрителите да питат, да дискутират с лектора, да обсъждат заедно с други участници.
Много от големите технологични компании така или иначе вече правят това. Те обявяват свои нови продукти и услуги в уеб-конференции, в които се включват хиляди журналисти от всички краища на света, задават въпроси, коментират. Реално значителна част от новините, които четете тук, идват точно по този начин.
Дигитални инициативи
Някои организатори на събития вече се възползват от тази възможност. Преди броени часове създателите на българската конференция „Online Advertising 2020” обявиха, че ще проведат форума си изцяло виртуално. На 2 април те ще бъдат домакин на OA Conf в „live edition” формат – чрез излъчване на живо. Присъствена конференция ще има, уточниха организаторите, но тя се отлага за октомври 2020 г.
Art Basel, съвременен панаир на изкуствата, започна дебюта на нова дигитална инициатива, след като нейният форум в Хонконг беше отменен заради вируса. Стаи за онлайн гледане ще посрещнат гостите виртуално на 20-25 март, след два дена на предварителни VIP посещения. Дигиталната инициатива ще бъде отворена безплатно за галериите с потвърдено участие в отложения панаир. Колекционерите ще могат да разглеждат хиляди произведения и да контактуват директно с галериите.
За да се случи подобно нещо, организаторите трябва внимателно да преценят възможностите и очакванията. Когато хората са си платили за участие – купили са си билет например – замяната на реалното с виртуалното може да остави горчив вкус на разочарование, загуба. В такива ситуации организаторите внимателно трябва да преценят как да компенсират това усещане.
Кога замяната е невъзможна
Разбира се, не във всяка област може да се направи подобна „замяна”. Маркетинговите експерти и ръководителите предупреждават, че трудно може да се замени контактът лице в лице, особено когато става дума за среща с клиенти, за възможност за разглеждане на сложен и необичаен нов продукт. Това засяга най-вече търговските изложения.
„Не става въпрос само за закупуването. При много продукти става дума и за един вид изграждане на общност и нейното укрепване”, казва Гернот Герке, професор по мениджмънт и маркетинг на събитията в Университета за приложни науки и изкуства Хановер.
Търговските изложения обичайно са място на среща, която води след себе си продажби, случващи се известно време след събитието. Това е място за изграждане на отношения. И тези отношения трудно могат да се изградят чрез уеб-конференция.
Затова някои индустрии категорично се отказват от онлайн-форумите. Такъв е случаят с изложението на индустрията на луксозните часовници, която страда от отмяната на две основни индустриални събития – Baselworld и Watches & Wonders Geneva.
Ефектът от докосването
„Индустрията на луксозните часовници е индустрия на докосването. Единственият начин да усетите тези невероятни луксозни продукти е да ги държите в ръцете си и да ги погледнете и да почувствате емоцията”, каза Роберта Наас, която е написала няколко книги за часовниците и основала уебсайта ATimelyPerspective.com.
Отложени бяха и изложенията за вино и спиртни напитки, металообработващи и производствени технологии, съхранение на енергия и проводници и кабели, лов и риболов и др.
За сметка на това конгресите от света на гейминг-технологиите, софтуера, социалните медии и други области, свързани с тях, все още имат шанса да се реализират виртуално.