Instagram се превърна в една от влиятелните социални мрежи. За времето, в което се популяризира, тя неусетно наложи и своеобразни стандарти в съвременната представа за хубост: ярко цветни стени, изящно разкрасени чаши с лате и др. Всичко е внимателно подредено, с перфектни цветове, бляскаво, направо професионално.
Но тази естетика вече измори зрителя. Сега все повече хора загърбват перфектните Instagram кадри в полза на „обикновени”, несъвършени, дори леко „смотани” гледки. За тези, които се занимават с интернет-маркетинг, тази тенденция представлява обрат в стратегиите за уеб-поведение.
Снимането и споделянето на снимките в Instagram се е превърнало в бизнес за мнозина – от агенции за дигитален маркетинг до индивидуални „инфлуенсъри”. Последните изкарват добри пари от споделянето на снимките си в социалната мрежа. Покрай всичко това се развиха и съпътстващи бизнеси – например за дизайнерите на предварително подготвени фото-ефекти, филтри и др.
Загърбване на съвършените снимки
Днес обаче Instagram общността търси начин да обърне гръб на „съвършените” снимки. Кадрите с красиво оформени чаши лате и перфектни плажни гледки вече са изморили очите на зрителя, пренаситили са сетивата му. Тези гледки, макар да са перфектни, вече не извикват възхищение, удивление, няма го онова, на което американците изразително казват „уау-ефект”. Това вече не е актуално. Не е „яко”, както биха казали тийнейджърите.
Знаменитостите в Instagram вече обръщат гръб на внимателно подредените сцени – в полза на по-хаотични, неподредени, объркани кадри. Даже напротив, стараят се снимките им да изглеждат по-зле, по-„смотано”. Днес модните снимки са такива, каквито бяха навремето с първите цифрови камери – било то с изкривени цветове, с отблясъци от светкавицата, с неподредени легла на заден план…
Хората се опитват да изглеждат естествено, небрежно, казва Соня Упал, 20-годишна студентка, в репортаж по темата в Tech Republic. Облеклото е неглиже, прическата – също, в огледалото може да има петна – всичко това е добре дошло днес.
Ринговите светкавици, с които много от Instagram маниаците са се обзавели в последно време, вече не са актуални. Те отстъпват място на обикновената светкавица, която хвърля сенки, или дори на ярката слънчева светлина, която рисува резки контрасти.
Изморени от префърцуненост
Обяснението на специалистите е, че нефилтрираните и необработвани снимки днес са по-търсени, защото хората са изморени от префърцуненост. Те искат да виждат естествени лица, естествени пози, реална идентичност, а не напудрена и фалшива маска.
Налице е постепенно оттегляне от перфектните снимки, които доминираха в платформата в последните няколко години, казва Мат Клайн, културен стратег в консултантската компания Sparks & Honey. „Всички сме участвали в тези инсценирани снимки. Всички знаем стреса и безпокойството, което пораждат. И можем да видим отвъд това. Културата е махало, а махалото се люлее… Това не означава, че всички ще спрат да публикуват перфектни снимки. Но енергията сега се измества”.
Звездите на Instagram казват още, че публиката в социалната мрежа е изморена от блясъка на спонсорираните постове. Затова инфлуенсърите вече снимат брандираните фотоси по нов начин – например с празни шишета и празни опаковки от рекламирания продукт. Те може да са смачкани, захвърлени, раздърпани.
Стремеж към автентичност
„Всички се опитват да бъдат по-автентични”, казва Лекси Карбон, маркетинг съдържание в Later – компания за маркетинг в социални медии. „Хората пишат по-дълги надписи. Те споделят колко пари печелят… Вече никой не се впечатлява да види момиче, което стои пред стената – нещо, което сме виждали вече хиляди пъти”.
„Това, което е работило за хората досега, вече не работи”, коментира Джеймс Норд, изпълнителен директор на Fohr, платформа за управление на влияние. „За първи път инфлуенсърите се изправят пред този проблем: как да продължа да раста, когато вкусовете се променят? Преди година един инфлуенсър би публикувал кадър с перфектни ръце около красива чаша кафе и да натрупа хиляди харесвания – но сега при вида на същия вид снимка хората направо ще спрат да го следват”.
Според Fohr, около 60 процента от инфлуенсърите в мрежата на компанията с повече от 100 000 последователи всъщност са загубили фенове през последния месец, вместо да ги увеличат.
Публиката налага новата мода
Самите инфлуенсъри споделят, че са уморени от търсенето на перфектните условия и перфектните фонове за своите кадри. Някои от тях, които си позволят да загърбят съвършените кадри, забелязват, че и публиката им реагира добре на несъвършените, неподредени фотоси, сякаш е пренаситена от „идеални” кадри.
С настъпването на тази промяна маркетинг-мениджърите съвсем естествено се опитват да яхнат новата модна вълна. Старата естетика вече не въздейства. Потребителите несъзнателно търсят образи, с които могат да асоциират самите себе си – образи обикновени, човешки, „грешни”, но показващи истинска и непресторена същност.
Няма значение какво снимане маниакални селфита, фукане, напъване, снобизъм това е работа за психично болни хора с комплекси за малоценност и празен от смисъл живот. Чувстват се значими с поредната за деня никому ненужна снимка.