Microsoft съобщи за успешни тестове на водородни горивни клетки като източник на резервно захранване за сървърите в центровете за данни на облака Azure. Това е първа стъпка от план за въвеждане на нови технологии, които елиминират използването на дизелово гориво в аварийните енергийни системи.
Водородът се съхранява в резервоари на ремаркета, паркирани пред лаборатория в Солт Лейк Сити, Юта. Този вариант на съхранение е демонстриран само за целите на експеримента, като в бъдеще Microsoft планира да използва стационарни резервоари. Компанията възнамерява да прекрати използването на дизел до 2030 г. като част от инициативите си за намаляване на емисиите.
В експеримента е използвано натоварване от 10 стелажа облачни сървъра на Azure, а системата с горивни клетки с мощност 250 кВт е работела в продължение на 48 часа. Това време не е избрано случайно, тъй като повечето прекъсвания на електрозахранването продължават по-малко от 48 часа.
Преди това за подобна задача бяха използвани шест дизелови генератора. Следващата стъпка е да се тестват горивни клетки за резервно захранване с мощност 3 мегавата (MW), за да се демонстрира как системата се мащабира за нуждите на големи центрове за данни.
Дизеловите генератори са оптималният избор за повечето центрове за данни в момента, но Microsoft се ангажира да намали въглеродния си отпечатък и иска да елиминира изцяло дизела до 2030 г. Целта е амбициозна, но постижима. Засега основната пречка за прилагането на този план е цената. Самият водород е скъпо гориво, а транспортирането и съхранението му е още по-скъпо.
Освен това водородът е по-експлозивен от дизеловото гориво, така че неговото съхранение може да се превърне в голям проблем за центровете за данни, разположени в големите градове.
В допълнение към драстичните мерки за прехвърляне на аварийното захранване на центровете за данни към водород, Microsoft обмисля и по-реалистични алтернативи под формата на захранване от генератори с природен газ, които отделят много по-малко емисии от дизеловото гориво, както и синтетично дизелово гориво, което отделя по-малко въглерод при изгаряне.
Други компании също преследват по-екологични цели в енергийните си проекти: Rolls-Royce и Daimler Truck AG ще разработят горивни клетки за центрове за данни, а Keppel и Mitsubishi планират да построят водородна централа.
Акумулаторите с голям капацитет се очертават като друга алтернатива. Така например, операторът Switch ще изгради комплекс от соларна централа с мощност 127 MW и модули Tesla MegaPack с общ капацитет 240 MWh за своя център за данни в Невада.