Новата Берлинска стена – не физическа, а виртуална – така анализаторите определиха инициативата на САЩ „Чиста мрежа“. Реално тя започна през април, но сега продължава с пълна сила – САЩ забраняват всички продукти и услуги на големите китайски производители и оператори.
Щатският държавен департамент определи хода като мярка за защита на гражданите, тяхната лична неприкосновеност и чувствителната им информация от „агресивни пробиви от страна на злонамерени актьори“, отбелязва QZ.com.
„Китайските компании-майки на приложения като TikTok, WeChat и други представляват значителна заплаха за личните данни на американските граждани, да не говорим за инструменти за цензура на съдържанието на Китайската комунистическа партия“, заяви държавният секретар на САЩ Майк Помпео.
В рамките на новия етап от инициативата, която се фокусира върху пет области, „ненадеждните“ китайски оператори на телекомуникационни услуги, приложения и облачни доставчици на услуги, включително Alibaba, Tencent и Baidu, няма да могат да съхраняват или обработват данни на потребители от САЩ. Техните приложения няма да могат да бъдат изтегляни от магазините за приложения в САЩ, няма да могат да бъдат свързани и към американската телекомуникационна система.
Наред с това китайските производители на смартфони няма да имат право предварително да инсталират някои американски или чуждестранни приложения или да ги предлагат за изтегляне. Подводните кабели, които свързват САЩ с глобалния интернет, също ще бъдат „разгледани“ от правителството на САЩ.
Новата инициатива няма времева рамка. Не е посочено и дали е задължително американските предприятия да правят нещо, за да отговорят на новите изисквания.
Като цяло това е ескалация на усилията на САЩ да „раздели“ глобалния интернет, казват анализаторите. Те определят новите мерки като „голямата защитна стена“. Сравняват я с Берлинската стена – физическа преграда, издигната за една нощ, разделяла идеологически противоположните Изток и Запад в периода 1961-1989 година.
Някои специалисти изразяват притеснения, че технологичната политика на САЩ вече следва стъпките на авторитарните режими, които застъпват концепцията за „интернет суверенитет“: идеята, че суверенитетът на една страна се простира от физическата територия към киберпространството.
Ходът не е едностранен. Години наред Китай блокираше големите чуждестранни технологични компании чрез своята „Great Firewall“, с което правеше невъзможно за гражданите си да „гледат чувствителна информация“. Най-потърпевши от това бяха американските гиганти като Google и Twitter. Същевременно мяркат на Китай помогна на редица местни разработчици да пораснат и да се развият.
Сега критиците твърдят още, че решенията на САЩ и Китай все повече осъществяват визията за разпокъсан и строго контролиран интернет – концепция, която, уви, изглежда ще възтържествува над светлата идея за „отворен интернет“.
Сходен е дори езикът, който политиците използват, говорейки за издигането на преградите в интернет. Китайското правителство, например, говореше за „кампании за почистване на интернет“, за спасяване от „вулгарно, порнографско или политически чувствително“ съдържание. Сега САЩ говори за „пет прочиствания“. В това число са прочистванията на телекомите, на приложенията, дори на кабелната инфраструктура.
„От десетилетия САЩ се възприемат като защитник на свободната търговия и свободата на словото… САЩ (или поне администрацията на Тръмп) изглежда са станали по-малко ентусиазирани от тези ценности“, пише Павел Дуров, основател и изпълнителен директор на приложението за обмен съобщения Telegram.
„Скоро всяка голяма държава вероятно ще използва понятието „национална сигурност“ като претекст да ограничи присъствието на международните технологични компании. И, по ирония на съдбата, американските компании като Facebook или Google най-вероятно ще загубят най-много от това“, заключава той.