Камерите в камионите подобряват безопасността на пътя

Технологиите за наблюдение на водача подобряват поведението при шофиране
(снимка: CC0 Public Domain)

Компютърни изследователи и шофьори от Университета в Нотингам са анализирали данните, събрани преди и след инсталирането на ненатрапчиви видеокамери в кабините на тежкотоварни превозни средства (HGV), и са установили, че е налице значително намаляване на рисковото поведение при шофиране, когато има камери за мониторинг. Открили са още, че подходът е още по-ефективен в комбинация с коучинг. Констатациите им бяха публикувани в журнала „Анализ и превенция на инциденти” („Accident Analysis and Prevention”).

Грешките и нарушенията при шофиране са водещите определящи фактори за безопасността на движението по пътищата. Новото изследване подчертава значението на разбирането на последиците за безопасността при рисковите стилове на шофиране и степента на влияние на технологиите за наблюдение на водача при подобряване на поведението при шофиране.

Изследователите са анализирали най-големия набор от данни, подбиран някога за подобен тип изследване, разглеждайки 669 тежкотоварни превозни средства за най-дългия период от време, изследван някога – над две години, от юни 2017 г. до август 2019 г. Учените са анализирали три критични за безопасността телематични инцидента – рязко спиране, рязко завиване и превишаване на ограниченията за скорост. Наблюдаваните участници в изследването са били разделени на две групи – такива с камери и такива с камери и коучинг.

Данните показват, че наблюдението и обучението на шофьорите относно риска и последиците от стила на шофиране има значително по-голям ефект за намаляване на грешките при шофиране. Намесата води до намаляване на случаите на рязко спиране с 16%, на превишената скорост с 34% и на рязко завиване с 31%. Без обучението, само с камери, тези проценти са значително по-малки.

Изследването също така показва, че метеорологичните или сезонните промени могат да повлияят на рисковото поведение при шофиране на тежкотоварни превозни средства. Най-висок процент на инциденти при шофиране се наблюдават през пролетния и летния сезони. Това вероятно се дължи на факта, че по това време много сейемства взимат летните си почивки и по този начин се създават по-натоварени пътища и задръствания.

„Тъй като шофьорите са информирани за провежданото наблюдение, особено с използването на камери, те стават по-съзнателни и подобряват поведението си при шофиране”, казва пред TechXplore д-р Джимиама Мосима Мафени Масе, изследовател от Центъра за докторантско обучение „Хоризонт” при Университета в Нотингам. Той е провел изследването под наблюдението на д-р Грациела Фигередо, д-р Питър Чапман и д-р Мерцедес Торес Торес от университета.

„Предвид достъпността на автомобилните камери правителството може да наложи политики, които позволяват на всички компании-оператори на тежкотоварни превозни средства да инсталират камери в своите превозни средства с цел безопасност. Ние сме наясно с опасенията относно поверителността, събирането и съхраняването на видеоклипове на шофьори. Въпреки това експертите в областта на поверителността на данните могат да насочат вземащите решения как ефективно да прилагат практики по защита на личните данни, използвайки политики за наблюдение на работното място”, коментира д-р Масе.

В допълнение, вземащите решения могат да предоставят стимули за насърчаване на честите обучения на шофьорите на тежкотоварни автомобили, като използват видеоклиповете, събрани по време на мониторинга. От изследваето е видно, че обучаваните шофьори показват значително подобряване на стила си на шофиране, допълва той.

Учените са забелязали, че нарушенията при шофиране – като например превишаването на допустимата скорост – са по-трудни за наблюдение с камери. Затова може да са необходими други средства или методи за откриване на причините за подобни случаи. Необходими са повече мултидисциплинарни изследвания и сътрудничество между компютърните учени, психолози и специалисти по човешкото поведение, за да се разработят по-усъвършенствани системи за подпомагане на водачите. Тези проучвания могат да включват повече информация като за външни фактори, така и за афективни състояния на водачите, за да открият точно причината за инцидентите или рисково поведение при шофиране.

„Това мащабно проучване е наистина важно, за да покаже колко ценно е наблюдението и обучението за промяната на поведението при шофиране”, казва научният ръководител на проучването Грациела Фигередо. „С по-нататъшна подкрепа от страна на създателите на политики и компаниите за тежкотоварни превози констатациите от това изследване могат да станат важна стъпка за подобряване безопасността на нашите пътища”.

Коментар