TechNews.bg
АктуалноНовиниТехнологии

Камерите в камионите подобряват безопасността на пътя

Технологиите за наблюдение на водача подобряват поведението при шофиране
(снимка: CC0 Public Domain)

Компютърни изследователи и шофьори от Университета в Нотингам са анализирали данните, събрани преди и след инсталирането на ненатрапчиви видеокамери в кабините на тежкотоварни превозни средства (HGV), и са установили, че е налице значително намаляване на рисковото поведение при шофиране, когато има камери за мониторинг. Открили са още, че подходът е още по-ефективен в комбинация с коучинг. Констатациите им бяха публикувани в журнала „Анализ и превенция на инциденти” („Accident Analysis and Prevention”).


Грешките и нарушенията при шофиране са водещите определящи фактори за безопасността на движението по пътищата. Новото изследване подчертава значението на разбирането на последиците за безопасността при рисковите стилове на шофиране и степента на влияние на технологиите за наблюдение на водача при подобряване на поведението при шофиране.

Изследователите са анализирали най-големия набор от данни, подбиран някога за подобен тип изследване, разглеждайки 669 тежкотоварни превозни средства за най-дългия период от време, изследван някога – над две години, от юни 2017 г. до август 2019 г. Учените са анализирали три критични за безопасността телематични инцидента – рязко спиране, рязко завиване и превишаване на ограниченията за скорост. Наблюдаваните участници в изследването са били разделени на две групи – такива с камери и такива с камери и коучинг.

[related-posts]

Данните показват, че наблюдението и обучението на шофьорите относно риска и последиците от стила на шофиране има значително по-голям ефект за намаляване на грешките при шофиране. Намесата води до намаляване на случаите на рязко спиране с 16%, на превишената скорост с 34% и на рязко завиване с 31%. Без обучението, само с камери, тези проценти са значително по-малки.

Изследването също така показва, че метеорологичните или сезонните промени могат да повлияят на рисковото поведение при шофиране на тежкотоварни превозни средства. Най-висок процент на инциденти при шофиране се наблюдават през пролетния и летния сезони. Това вероятно се дължи на факта, че по това време много сейемства взимат летните си почивки и по този начин се създават по-натоварени пътища и задръствания.

„Тъй като шофьорите са информирани за провежданото наблюдение, особено с използването на камери, те стават по-съзнателни и подобряват поведението си при шофиране”, казва пред TechXplore д-р Джимиама Мосима Мафени Масе, изследовател от Центъра за докторантско обучение „Хоризонт” при Университета в Нотингам. Той е провел изследването под наблюдението на д-р Грациела Фигередо, д-р Питър Чапман и д-р Мерцедес Торес Торес от университета.

„Предвид достъпността на автомобилните камери правителството може да наложи политики, които позволяват на всички компании-оператори на тежкотоварни превозни средства да инсталират камери в своите превозни средства с цел безопасност. Ние сме наясно с опасенията относно поверителността, събирането и съхраняването на видеоклипове на шофьори. Въпреки това експертите в областта на поверителността на данните могат да насочат вземащите решения как ефективно да прилагат практики по защита на личните данни, използвайки политики за наблюдение на работното място”, коментира д-р Масе.


В допълнение, вземащите решения могат да предоставят стимули за насърчаване на честите обучения на шофьорите на тежкотоварни автомобили, като използват видеоклиповете, събрани по време на мониторинга. От изследваето е видно, че обучаваните шофьори показват значително подобряване на стила си на шофиране, допълва той.

Учените са забелязали, че нарушенията при шофиране – като например превишаването на допустимата скорост – са по-трудни за наблюдение с камери. Затова може да са необходими други средства или методи за откриване на причините за подобни случаи. Необходими са повече мултидисциплинарни изследвания и сътрудничество между компютърните учени, психолози и специалисти по човешкото поведение, за да се разработят по-усъвършенствани системи за подпомагане на водачите. Тези проучвания могат да включват повече информация като за външни фактори, така и за афективни състояния на водачите, за да открият точно причината за инцидентите или рисково поведение при шофиране.

„Това мащабно проучване е наистина важно, за да покаже колко ценно е наблюдението и обучението за промяната на поведението при шофиране”, казва научният ръководител на проучването Грациела Фигередо. „С по-нататъшна подкрепа от страна на създателите на политики и компаниите за тежкотоварни превози констатациите от това изследване могат да станат важна стъпка за подобряване безопасността на нашите пътища”.


още от категорията

Сензорните екрани значително разсейват шофьорите

TechNews.bg

QVR Recording Vault – архивиране на записи от видеонаблюдение

TechNews.bg

Китай ще спечели състезанието и при товарните е-камиони

TechNews.bg

На каква кола да се учим да шофираме – електрическа или бензинова?

TechNews.bg

Над 40 хиляди камери са отворени за достъп от всеки

TechNews.bg

Нов видеорекордер и камери за професионално видеонаблюдение от VIGI

TechNews.bg

Коментари