Задава се ноември и светът на електронната търговия се стяга за предстоящата най-голяма битка за вниманието – и парите – на онлайн купувачите. Като цяло това е добре за пазаруващите – ще има промоции, отстъпки. Все пак купувачите трябва да има предвид, че в най-силния сезон на електронното пазаруване се очаква и най-активния период на онлайн-измамите.
Индийският фестивал Дивали започва и търговците вече се готвят за празничния шопинг. Всички е-магазини в Индия – големи и малки – се въоръжават за предстоящата битка за завоюването на колкото се може по-голям дял от нарастващия, привлекателен пазар на електронната търговия.
Двама големи играчи, Flipkart на Walmart и Amazon, вече са готови с празничните си промоции – нарекли са ги „Дни на големите милиони” и „Големият фестивал на Индия”. Наред с тях за активни е-продажби се готви и JioMart, който е притежание на най-големия азиатски милиардер.
Подготвят се за празничен шопинг е-магазините, но не само в Индия. На хоризонта се задават редица други събития, които обещават онлайн купувачите скоро да развържат кесиите си щедро. В края на ноември традиционно се провежда манийното пазаруване „черен петък”, който тази година обещава да е предимно онлайн. Следва го по-скромният, тих „кибер-понеделник”. Малко по-нататък блестят и декемврийските празници – Ханука, Коледа, Нова година.
Бум на е-търговията
Настоящата година е особено важна за е-търговията, тъй като в момента светът се бори с икономическите последици, причинени от пандемията „коронавирус”. Милиони купувачи все още са предпазливи и ще се боят да се впуснат в лудешко пазаруване във физическите магазини. Затова специалистите очакват онлайн продажбите да нараснат колосално през настоящия празничен сезон.
„Това е времето, когато потребителите всъщност са в режим на харчене”, казва пред CNN индийският анализатор Сатиш Меена и добавя, че приблизително едномесечният период на продажбите се очаква да представлява 18% от общото онлайн пазаруване в Индия за 2020 г. „Ето защо всяка компания иска да спечели битката през празничния период”.
Разбира се, наред с дистанцирането от физическите магазини, онлайн пазаруването има и това предимство, че е по-лесно: човек може бързо да сравни промоциите на различни места и да направи най-изгодния избор.
Потенциални затруднения в доставките
Предизвикателство за празничния сезон могат да се окажат потенциалните ограничения заради Covid-19. В много страни отново нараства броят на оповестените случаи на коронавирус, налагат се ограничения за излизане от домовете, за свободно движение. Това може да доведе до затруднения за доставките на празничните покупки, направени по електронен път.
По време на пролетната криза с коронавируса много от пратките бяха забавени с месеци заради временното прекратяване на трансграничния транспорт. Възможно е нещо подобно да се случи и в навечерието на празничния шопинг.
Нещо повече, нарастващият брой случаи на Covid-19 може да доведе до затваряне на големи бизнес-звена, в които работят много хора – например логистичните центрове на търговските компании.
Време за предпазливост
Все пак има основания да се очаква, че скокът, който е-търговията ще отбележи през идните два месеца, ще е още по-голям от скока, който преживяхме през пролетта, убедени са анализаторите.
Паралелно с всичко това не бива да се забравя, че наред с хипер-промоциите ще завалят и супер-оферти от измамни е-търговци. За потребителите ще става все по-трудно да отсеят истинските оферти с големи проценти намаление от тези, които мамят – със също толкова големи обещания за солидни намаления.
Всяка оферта трябва да бъде разгледана със здравословна доза съмнение. Експертите съветват купувачите да се вглеждат в малките детайли – в начина на изписване на марките и имената, в малките грешки в имейл адресите, както и да бъдат подозрителни към твърде големи отстъпки от порядъка на 60%-70% намаление.