Как затанцуваха роботите на Boston Dynamics

Цял хореографски екип е работил по заснемана на видеото с танцуващи роботи
(снимка: Boston Dynamics / YouTube)

Малко вероятно е някой все още да не ги е гледал – танцуващите роботи на Boston Dynamics – Atlas, Spot и Handle под ритъма на „Do You Love Me”. С него фирмата си пожела 2021 година да е много по-добра. До момента видеото е гледано над 24 милиона пъти. Неговата популярност навярно не е изненада за никого, имайки предвид смайващата демонстрация на техническия напредък.

Реално техническите способности на роботите от видеото не са нещо ново. Като се има предвид, че BD от доста време развива – и показва – паркур умения у своите роботи, танците не са нещо чак толкова смайващо. Уникалното в клипа е артистичният елемент. По него е работил цял хореографски екип.

Оказа се, че видеото с танцуващите машини е заснето само за два дена. Преди това обаче е свършена доста работа. Танците са едни от най-трудните физически упражнения и екипът на Boston Dynamics е поработил здраво, за да създаде тези умения. Нужна е била и много повече сила на човекоподобните машини. От фирмата подчертават, че всичко, което хората са видели във видеото, са способности, които машините имат трайно – това не е еднократен успех.

Заснемането на видеото с танцуващите роботи бе забавление за нас, казва Аарън Сандърс – вицепрезидент по инженеринга в Boston Dynamics, относно танците на робота Atlas. „Откликът в YouTube беше забележителен за нас. Получихме стотици имейли и обаждания от хора, изразяващи своя ентусиазъм, а също и споделящи идеите си за това какво трябва да направим по-нататък”, споделя Сандърс пред Spectrum на IEEE.

Изненадващо за екипа отзиви има дори от 94-годишната баба на Сандърс, която е запитала кой точно човек е научил роботите на въпросните движения. „Мисля, че това видео докосна сърцата на хора от много широка аудитория, обедини хората, защото смесва музиката от старата школа с най-новите технологии”, казва вицепрезидентът.

Създаването на танца е плод на усърдна работа на танцьори, хореографи и инженери. „Едно от предизвикателствата и вероятно основно предизвикателство за Atlas беше създаването на човешките танцови движения, така че те да могат да бъдат изпълнявани от робота. За да направим това, ние използвахме симулация с бързо повтаряне на концепциите за движение, като същевременно разчитахме на обратна връзка от хореографа, за да успеем да измислим движения, които Atlas има силата и скоростта да изпълни”, споделя Сандърс.

Процесът е вълнуващ – танцьорите показват движения, а инженерите гледат екрана и анализират: „това ще бъде лесно” или „това ще бъде трудно” или „о, това е плашещо”. В крайна сметка всички движения са предварително изпробвани, отиграни многократно и зададени в съответната последователност. Не е прилаган модел на машинно самообучение, категоричен е шефът.

Всеки човек, гледал видеото, навярно се пита дали тези умения, които роботите демонстрират, са представителни за това, което машините по принцип могат вече. По този въпрос инженерният вицепрезидент на BD е категоричен. „Работим усилено, за да направим нещо – и когато то се получи, значи работи. При Atlas по-голямата част от контрола на робота вече беше разработена”.

Уменията на машината до голяма степен са развити във връзка с паркур тренировките на робота. „Тя ни насочи към използване на контролери за моделно предсказване, които отчитат динамиката и баланса. Използвахме ги, за да възложим на робота набор от танцови стъпки, които сме проектирали офлайн с танцьорите и хореографа. И така, много време прекарахме в обмисляне на танца и съставяне на движенията и повторение на симулациите”.

Оказва се, че танците изискват много сила и скорост. Затова хардуерът на Atlas дори бива надграден. „Танцът може да е най-силовото нещо, което сме правили до момента – въпреки че може би си мислите, че паркурът изглежда много по-експлозивен и силов, количеството движение и скоростта, които има в танца, са невероятни”, казва Сандърс.

В крайна сметка когато всички движения са разработени и утвърдени, заснемането на клипа става само за два дена. Повечето от работата по заснемането е свързана с преценяване как да се движи камерата около танцуващите машини, за да има минимум монтаж.

За разлика от роботите Spot, които се продават на фирми от цял свят и вече „работят” на много места по света, роботите Atlas в действие са доста по-малобройни.

„Стабилността на хардуера, в контекста на това, което се опитвахме да направим, беше наистина страхотна. Без тази здравина изобщо не бихме могли да направим видеоклипа. Мисля, че Atlas е малко като хеликоптер – там е по-високо съотношението между времето, което прекарвате в поддръжка на машината, и времето, което прекарвате в експлоатация. Докато при Spot е друго – той е по-скоро като кола: управлявате го дълго време, преди да се наложи да направите нещо по поддръжката”, пояснява Сандърс.

Коментари по темата: „Как затанцуваха роботите на Boston Dynamics”

добавете коментар...

  1. ха

    Прав си Фофу, но тъй като въпросната циганска музика краде от звука на чисто български музикални инструменти ми се видя малко гадно да го казвам точно така както ти го нарече.

  2. Фофу

    Това не е побългарен, а поциганен вариант. Хубаво е да се прави разлика между традиционни български ценности и цигания.

  3. ха

    А ето един подигравателен побългарен вариант при който само музиката е заменена:
    youtube/watch?v=mDrUIaPWBH0
    Наистина не е ли свежо една толкова високо технологична разработка като танцуващите роботи да се съчетае с нещо толкова примитивно като музиката…

Коментар