Бизнесът с фалшиви 5-звездни ревюта процъфтява

Фалшиви отзиви за компании и техните услуги изобилстват в интернет
(снимка: CC0 Public Domain)

Мерките за справяне с платените суперлативи в интернет са недостатъчни. Бизнесът с фалшиви 5-звездни ревюта процъфтява, обяви британската организация „Which?”, която е направила експеримент за доказване на случващото се в бранша.

Потребителската група е създала фалшива компания и е купила фалшиви петзвездни отзиви като част от свое разследване. По този начин се доказа, че всякакви бизнеси могат да се окажат високо оценени в мрежата, съобщи BBC.

Google казва, че е инвестирала значително в технологии за справяне с проблема. Но въпреки това фалшивите ревюта изобилстват. „Which?” е създала фалшив бизнес и се е обърнала към фирми компании, които рекламират чрез платени отзиви от Google. След това е похарчила 150 долара за техните услуги.

От своите рекламни „агенти” организацията е поискала „само петзвездни отзиви, между три и пет на ден”. Изследователите на потребителската група са написали отзивите сами, „хвалейки колко добра е фирмата и нейната собственичка Катрин”.

Фалшивите отзиви се появили действително – още на следващата седмица, по няколко наведнъж. В анализа на публикациите „Which?” е открила редица интересни „съвпадения”, като например това, че един от „рецензентите” е публикувал само негативни ревюта през предходната година, а след това изведнъж е започнал да публикува само суперлативи за най-различни бизнеси.

Фалшивите отзиви могат да имат сериозни реални последици, предупреждава потребителската група. Например, един автор на ревю твърди, че адвокат от Ливърпул му е помогнал да си възстанови „десетки хиляди лири”. Ако подобно твърдение е невярно, това може да доведе до измама на хиляди хора в уязвимо финансово положение, твърди групата.

„Бизнесът, който използва недостатъците в системата за ревюта на Google, за да се издигне, поставя честния бизнес на колене и оставя потребителите в риск да бъдат грубо подведени”, каза Натали Хичинс от „Which?”.

В крайна сметка потребителската група е предложила на компаниите, публикували фалшивите платени суперлативи, да дадат някакво обяснение за стореното. Само две фирми са отговорили на въпроса.

Едната твърди, че услугите ѝ „помагат на прохождащия бизнес да започне” и, че не нарушава никакви условия на Google. Другата отрича някога да е продавала фалшиви отзиви и казва, че потребителската организация „нещо се е объркала”.

Коментар