Двуфакторна идентификация изисква гримаси

Започва се със запис на видеоклип от една до две секунди отблизо…
(снимка: CC0 Public Domain)

Въпреки че технологията за лицева идентификация изглежда доста впечатляваща, тя може да бъде измамена. Експериментална нова система обаче претендира да е по-надеждна, като изисква от потребителите да правят специфични движения на лицето – накратко, да гримасничат.

Според университета Бригъм Йънг (BYU) в Юта, съществуващата технология за лицева идентификация – като тази, използвана на някои смартфони – може да бъде заобиколена или измамена, като например приближим устройството до лицето на регистрирания потребител, докато той спи, или пък като му покажем снимка.

Професорът по електротехника и компютърно инженерство Ди Джей Лий искал да направи нещата по-трудни за фалшифициране. Затова създал така наречената система за едновременна двуфакторна проверка на самоличността (C2FIV).

Потребителите започват със запис на видеоклип от една до две секунди отблизо, на който правят определено движение на лицето си. Когато впоследствие искат да използват своя смартфон, от тях се изисква да повторят това движение пред камерата на телефона.

Софтуерът C2FIV сравнява както геометрията на техните черти на лицето, така и последователните движения на лицето с тези, които вече има в архива. Ако те съвпадат, тогава бива осигурен достъп.

Лий и докторантът Женг Сун от BYU са обучили невронната мрежа, използвана за създаването на системата, използвайки 8000 видеоклипа, записани от 50 субекта. Доброволците използвали лицеви движения като повдигане на вежди, отпускане на челюстта, усмивка или мигане.

Когато била изпробвана, системата се оказала над 90 процента точна при идентифицирането на потребители въз основа на тези записи. Лий вярва, че процентът на точност ще се повиши с развитието на технологията.

Той добавя, че малките модули, оборудвани с C2FIV камера, могат да бъдат вградени в устройства, различни от телефони – като например банкомати, сейфове, брави на вратите на хотелските стаи или дори автомобилите.

Коментар