Управляват подводни лодки с тънко оптично влакно

Оптична нишка с дебелината на влакно за рибарска мрежа улеснява управлението на подводни лодки  
(снимка: Brennan Phillips)

Въпреки че подводните дистанционно управлявани апарати (ROV) стават все по-малки, техните комуникационни кабели са относително дебели и твърди, а също и тежки. Това обаче може да се промени благодарение на нова оптична нишка с дебелина колкото влакно за рибарска мрежа.

Има безжични системи за управление на ROV, но понастоящем малките подводни апарати трябва да бъдат свързани чрез кабел към корабите на повърхността на морето, където се намират техните оператори. По кабелите се предават командите надолу към подводните апарати, по кабелите се предават и картината от камерите на ROV машините, и данните от измерванията, които правят.

Проблемът с днешните относително дебели кабели се крие във факта, че ако искате да изпратите ROV надолу на голяма дълбочина, имате нужда от доста голяма, тежка макара с кабел. Това означава, че дори самият ROV апарат да е сравнително малък, все още е нужен голям и мощен кораб, който да вози тежката макара.

Търсейки по-лека и компактна алтернатива, главен асистент Бренан Филипс от Университета на Род Айлънд потърсил комбинация от оптични влакна и корда. Той си партнирал с Джим Оуенс от Nautilus Defense, Род Айлънд, който разработва прототип на корда за рибарски мрежи, направена от оптично ядро, заобиколено от плетена полиетиленова обвивка.

Получената „кръстоска” е наречена FOReelS и, макар да е проектирана специално за миниатюризирана дълбоководна камера, тя със сигурност може да бъде използвана и за управление на малки ROV. При тестове, проведени през декември миналата година на Бермудските острови, нишката успешно е използвана за предаване на видео в реално време от дълбочина 780 м… без да е необходим голям кораб да носи тежка макара.

„Можем да използваме малка риболовна лодка, за да вкараме тази нова система дълбоко в океана, вместо огромен кораб”, казва Филипс. „Това означава, че всеки път, когато излезем на водата, ще спестяваме много от това, което обичайно би струвала подобна операция с голям кораб”.

Коментар