Забрана за служебни мейли от шефовете „по никое време”?

За милиони хора работата от къщи се превърна в нещо като спане в офиса
(снимка: CC0 Public Domain)

Как мислите, дали при работа от къщи би било добре да се забранят служебните имейли, изпращани от шефовете „по никое време” – късно вечер, в почивни дни, рано сутрин? Британците все по-усърдно обсъждат идеята тези комуникационни дейности да бъдат забранени със закон.

„Работата стана по-стресираща през последната година”, казва Клер Мълали, ИТ консултант от Северна Ирландия, цитиран от BBC. „Има натиск – да проверяваме имейли, да се включваме във видеообаждания, да сме на разположение по всяко време на деня. Става все по-трудно да има граница между работата и личния живот”.

Клер казва, че ситуацията, пред която са изправени тя и милиони други хора, работещи от вкъщи, „не е устойчива”. И тъй като мнозина специалисти предупреждават, че психическото здраве на работещите е застрашено, то някои местни профсъюзи вече настояват правителството да предостави на служителите законово „право на изключване”.

Това ще означава да е незаконно шефовете да „изпращат имейли или да се обаждат” извън предварително определеното работно време. Всички имейли, изпратени извън работното време, ще да бъдат автоматично изтривани, за да не се налага на служителите да отварят компютрите или телефоните и да проверяват непрекъснато пощенската си кутия.

„Въпреки че цифровите технологии ни опазиха по време на пандемията, за милиони хора работата от къщи се превърна в нещо като спане в офиса. Това затруднява пълноценното почиване”, казва заместник-генералният секретар на местния профсъюз Андрю Пакес.

Макар че много хора са работили дистанционно по време на пандемията и са спестили значително време от пътуване – от и до офиса – в крайна сметка всеки от тези хора е прекарал „извънредни и неплатени шест часа, средно, в работа всяка седмица”.

Банковият служител Омар казва, че при работа от дома работата „превзема” живота на човека. „Сядаш на лаптопа още преди закуска”, казва той. „Когато си в офиса, закусваш, пътуваш, влизаш, купуваш кафе, разговаряш с колега и едва тогава сядаш на бюрото си и започваш работа”.

Правото на пълно изключване вече е регламентирано със закон във Франция – от четири години. Миналия месец Ирландия въведе кодекс, съгласно който работодателите трябва да добавят „уточнения и изскачащи съобщения, за да напомнят на служителите… че няма изискване да отговарят на служебни имейли извън работното време”.

Коментари по темата: „Забрана за служебни мейли от шефовете „по никое време”?”

добавете коментар...

  1. Anonymous

    Статията и поредните действия са поредната пропаганда на определени “общества” да върнат стадото в обора, за да може да го контролират. Работя отдалечено от 3ия ден след като в БГ беше обявен първия заразен с “чумата” коронавирус. И така до днес. Никога през целия ми живот не е било по-добре. Имало натиск? Ако имат натиск, то ще го има както в офиса, така и извън него, това не е защото работим отдалечено. Има си labor code/кодекс на труда, има си трудов договор, никой не може да накара никого да върши нещо извън работното време. И както са написали колегите преди мен, мейла е вид съобщение. Има или няма нотификация. Това не е като обаждането, което звъни докато не вдигнеш. Ако някой го бърка, просто не ползва служебния телефон/компютър/ресурс в това, което той/тя/договора е определнил като извънработно време. Ес Симпъл Ес Дат !! Мобилността в работата, възможността за гъвкавост, за това АЗ сам да определям какво правя в колко часа, възможността това да не ми дишат във врата постоянно, да не дишам пръднята и микробите на още 100 човека в хамбар/цех или друго нямат равни. Господ да благослови онези фирми и хора, които подкрепят #WFH #WFHere #RemoteWork #HomeOffice #IT

  2. :o)

    “в петък моят служебен смартфон застава да си почива на един шкаф и не мърда от там до понеделник преди работа… ”

    Ето така се избягва стрес и нуждата да се изтриват мейли…те винаги могат да почакат.

  3. Емо

    “Всички имейли, изпратени извън работното време, ще да бъдат автоматично изтривани, за да не се налага на служителите да отварят компютрите или телефоните и да проверяват непрекъснато пощенската си кутия.”

    Това е глупаво. Имейлът за разлика от тел. повикване не те кара да прекъсваш това, което правиш. Може да се прочете, когато е удобно или и просто да не се отваря работната поща в извънработно време. Това с директното изтриване може да доведе повече проблеми.

Коментар