Доставките на компютри са се увеличили с 15% през 2021 г. спрямо предходния отчетен период, по данни на Canalys. И според анализаторите от IDC, пазарът на компютри е нараснал миналата година с 14,8%.
Прави впечатление, че доставките на настолни компютри, лаптопи и работни станции достигнаха рекордните нива от 2012 г. – тогава имаше сравними обеми на продажбите, а след това започна дългосрочен спад, припомня CNBC.
Според IDC, в сравнение с 2017 г., която се превърна в най-лошата година за компютърния пазар, доставките са нараснали с 34% до 349 милиона броя (341 милиона според Canalys). Това е отличен показател за сектор, който инвеститорите отдавна смятат за доста депресиращ, тъй като смартфоните се превърнаха в най-важния и масов продукт на пазара на електроника.
Възстановяването на пазара беше активно насърчено от множество блокирания (локдауни), свързани с пандемията от Covid-19 – хиляди домакинства и компании закупиха нови лаптопи и компютри за дистанционно обучение на учениците и организиране на дистанционна работа. Това се случи в годината на най-остър недостиг на чипове, засягащ повечето индустриални сектори в света.
Някои експерти прогнозират, че големите продажби на компютри няма да продължат след края на пандемията. Според IDC, през 2022 г. може да се очаква забавяне на продажбите на РС пазара. Въпреки това много производители остават оптимисти, очаквайки, че ръстът на продажбите на компютри ще продължи по текущата траектория.
Рахул Тику, старши вицепрезидент на Dell Client Product Group, смята, че светът преминава от модел, в който има един компютър на домакинство, към модел, в който всеки има компютър, подобно на смартфоните, и това поведение на пазаруване ще продължи и в бъдеще.
Статистиката на IDC сочи, че Lenovo, HP, Dell, Apple, Asus и Acer са най-големите доставчици на компютърно оборудване по брой продадени машини през 2021 г. Друг бенефициент от експлозивния пазарен растеж е Microsoft, чиито операционни системи са инсталирани на повечето компютри в света.
Въпреки че софтуерният гигант наскоро измести фокуса си върху облачните услуги като Azure, Windows все още е важна част от бизнеса на компанията. Продажбите на операционната система достигат 5,68 милиарда долара само през третото тримесечие на 2021 г., което е с 10% повече спрямо същия период на 2020 г.