Електромобилите са постоянно из заглавията на технологичните медии, но все още не са масово средство за придвижване. Нови и нови модели се появяват на всяко автомобилно изложение. И все пак продажбите не са толкова, колкото на производителите им се иска. Изключение правят само някои пазари като Норвегия, където електричеството е предимно от ВЕИ и придобиването на кола с ДВГ е вече по-скъпо от купуването на електромобил.
Фактори на пазара
Основна причина автомобилните производители да създават все повече нови електрически модели са затягащите се регулации относно вредните емисии. С ДВГ, дори и от най-ново поколение, все пак се отделят вредни газове. А законодателството в повечето страни става все по-нетолерантно към замърсяването.
Локалните норми на някои градове също имат принос. Така например, Париж изисква влизането в централната градска част да се случва само с изцяло екологично превозно средство. Това може да е електрически скутер, е-велосипед или електрическа кола. Останалите просто нямат достъп. Все повече градове подхождат по сходен начин.
От друга страна, електромобилите предлагат някои големи удобства при шофиране. Тези автомобили са по-тихи. Вътре в тях има по-малко движещи се части, тоест по-малко са нещата, които могат да се повредят изневиделица, заради износване или умора на материала.
Общата цена на притежание е ниска. Зареждането на колата у дома, дори при покачващите се цени на електричеството, все още е по-икономично решение в дългосрочен план в сравнение с целия арсенал от горива, масла, филтри, ремъци и др., които собственикът на ДВГ-автомобил трябва да купува, за да обгрижва возилото си.
Ограничения
Недостатъците, разбира се, също не са малко. Ограниченият пробег е това, което най-много безпокои водачите. Някои от новите модели обещават по над 600 километра, но това се постига в идеални условия. В реалността много водачи на електромобили имат притеснения да си пуснат климатик, например, за да не се окажат изоставени „посред път”.
Местата за зареждане все още са малко. Това изисква от всеки човек да планира внимателно маршрута си, съобразявайки се къде по трасето си ще спира за зареждане и колко време престой ще има там. Няма я свободата и гъвкавостта да тръгнеш „накъдето ти видят очите”, както някои хора обичат да правят през почивните си дни.
Към всичко това трябва да се има предвид и потенциалният проблем с подмяната на батериите, когато техният жизнен път приключи. Този момент може да настъпи доста по-рано, отколкото ни се иска – и преди да сме готови да го посрещнем финансово. Свидетелство за това бе скорошен случай, при който собственик на Tesla взриви колата си, защото батериите ѝ се оказаха със сринат капацитет само няколко години след закупуването на возилото.
Прогноза 2022
Е, добре, в крайна сметка какво предстои за света на електромобилите през 2022 г.?
Можем да очакваме доста нови модели да се появят на пазара. Всички големи марки вече имат някаква разработка на електромобил. Някои имат цяла палитра от готови модели, други едва сега разработват „електрическите” си серии, но ето, че дори Dodge се примири с посоката, в която се движи автомобилният свят, и се зае с електричеството.
Надпреварата за по-дълъг пробег постоянно ще ни засипва с нови и нови рекорди и водопад от цифри.
Все повече градове ще приложат една или друга форма на насърчение. Безплатното паркиране в градските центрове е най-популярният стимул за местните власти, но могат да се предложат и други удобства.
Все повече общини ще предлагат инфраструктура за зареждане. Тези градски власти, които искат да стимулират навлизането на електромобилите, работят по проекти като например оборудване на осветителните стълбове с технология за зареждане на електромобил.
Все още притежаването на електромобил ще изисква внимателно и добро планиране на пътуванията. Това, в крайна сметка, не е чак толкова лошо. Освен, че помага на водача да си почине от шофирането, подобно задължение може да ни даде възможност да свършим някаква работа по време на пътуването, да се отбием при познати или роднини, живеещи в град по маршрута, да се отклоним към някоя местна забележителност.
Нуждата да се спира за презареждане по протежение на маршрута може да се разглежда и от друга страна – това е възможност за бизнес за някои доставчици на услуги. Тези, които предложат крайпътни локации за презареждане, могат да съчетаят това с предлагане на възможности за хранене, пазаруване, дори атракциони.
1.В кола без отопление през зимата и климатик през лятото ?Мерси !
2.Да пускам кабел от 7 етаж и да зареждам ? Мерси !
3.Да кача Шипка или Ришки проход и да се окаже ,че ще продължа на стоп? Мерси!
4.Да изкарам така 3-4 г. и да се окаже,че трябва да купувам батерия за 20000 Евра ?Мерси!
5.Като свърши батерията пълна с тежки метали и да плащам да я приберат за рециклиране ? Мерси !
6.Ще мога ли да продам тоя електрокар или трябва да го хвърля ?
. . . . . .
Имам още 15-20 точки за обслужването и ремонтите както и за “екологичността” на тези електрокари както и за далаверите на “зелените” ,но айде да не се разпростирам.
Не ми е жал за арабските шейхове ,но не виждам причина да си купя електрокар .
Не и за бедна,, държава като България
До билети от 5 лв. за граския транспорт/бензина,де/.Ето до там ще стигнем пък ние.
Хората вече имат и електрически автобуси и даже комбинирани с жп мобилност трнспортни средства за обществен транспорт/Чайна Тайгър/, а ние сме все така.
Ами поне да знаем накъде върви транспорта, както и да е – каруците чакат,конете също.
те тия дето живеят в панелните гета едва ли имат пари за ел коли, така че те до последно ще си карат кошниците
Основният проблем е в липса на инфраструктура за зареждане и бавното зареждане.
Особено в страни като България , където 75% от населението живее в градовете
т.е в БЛОКОВЕ там няма никакъв шанс за зареждане на електромобили през нощта.
Може би в страни като америка с house with 2 car garage тези неща да са ок, но тук в Източна европа докато не стане така на всяка бензиностанция да си зареждаш батерията за 5 минути , никога няма да станат масови.
Не само липсата на инфраструктура е проблем. Основният проблем е високата цена спрямо автомобили с ДВГ, липсата на държавна политика и стимули за Ел. автомобили ,а също и неизвестността какво се случва кога батерията се окаже тотално компрометирана