Стикерите с баркод носят ценна информация за продуктите, но са доста грозни и досадни – и се отлепват след време. Експериментална нова технология предлага трайна и елегантна алтернатива: инфрачервени етикети, които се вграждат чрез 3D отпечатване директно в артикула. Те са невидими с просто око.
Известна като InfraredTags, технологията се разработва от екип на Масачузетския технологичен институт под ръководството на докторант Мустафа Дога Доган. Идеята му хрумнала, когато чу за нов смартфон, който включва камера за инфрачервени изображения.
Системата се базира на съществуваща комерсиална пластмасова нишка за 3D печат, която е непрозрачна за видимата светлина, но пропуска инфрачервената светлина. Това позволява етикетите да бъдат вграждани, като за целта има два възможни начина.
Първият подход включва изрязване на шаблон с малки малки въздушни пролуки в слоя пластмаса, който е покрит с гладък защитен външен слой. Дупчиците представляват единици и нули – двоичен код, който може да бъде прочетен чрез инфрачервена камера, разказва NewAtlas.
Другият подход включва използване на втори вид пластмаса – такава, която е непрозрачна за инфрачервената светлина – за създаване на по-традиционни баркодове или QR кодове. И в този случай те биват покрити с външен слой от основната пластмаса, така че да не се виждат, освен ако не бъдат облъчени с инфрачервена светлина.
Досега научният екип е създал артикули като чаши с вградени баркодове, както и Wi-Fi рутер с вградени тагове, които разкриват името на мрежата или паролата (в зависимост от ъгъла на изображението). Направен е дори и евтин контролер за видеоигри, който включва евтина инфрачервена камера, монтирана на контролно колело – когато колелото се върти наляво или надясно, камерата установява неговата позиция чрез изобразяване на баркод, вграден в контролера.
Надеждата на създателите на новата система е, че в бъдеще InfraredTags могат да бъдат вграждани и в други обекти като устройства, управлявани от смартфони, или очила за разширена реалност. Чрез подобни очила хората ще могат да виждат „скрита” информация за продуктите в магазините, например.