Отегчиха ли се хората от стрийминга на филми

Стриймингът на филми се превърна в огромна част от развлекателната индустрия
(снимка: CC0 Public Domain)

Пандемичните мерки наляха доста вода във воденицата на платформите за филмов стрийминг – такива като Netflix, Amazon Prime Video и Disney Plus. Това радикално промени начина, по който хората по света гледат филми и телевизионни предавания. Но сега ръстовете им намаляват и всяка от тези платформи трябва да потърси начин да се разграничи от останалите, за да запази темповете си на растеж.

Когато филмовият продуцент Миранда Бейли се готви за премиерата на новия си филм на фестивала Сънданс, тя забелязва, че нещо не е наред. Поради ограниченията заради Ковид филмът – „Божията страна” – не може да бъде показан на киноекран на годишното. Вместо това е решено да се предава поточно за виртуалните посетители на фестивала.

От много години режисьорите показват новите си филми на Сънданс и други подобни фестивали, за да сключат договори за разпространение в киното, отбелязва BBC. Но сега реалността е друга: фокусът е изместен към договори за стрийминг-платформи или такива за разпространение едновременно в кината и по стрийминг-медиите.

„За щастие има множество стрийминг-платформи с брилянтно оригинално съдържание, които се интересуват от [този вид филми] и харчат пари за кампании за награди, като традиционното [кино] разпространение”, въздъхва режисьорката.

Новата реалност

Стриймингът на филми се превърна в огромна част от развлекателната индустрия – доминация, която преживя своя „бум” по време на затварянето на кината заради пандемията. Най-голямата платформа в света Netflix отчете 222 милиона абонати в края на миналата година, с 18,2 милиона повече в сравнение с 2020 г. Междувременно Amazon Prime Video се радва на 175 милиона зрители през 2021 г., докато базата на Disney Plus надхвърли 118 милиона души.

Този огромен брой потребители е радващ, а проучвания сочат, че все повече хора предпочитат да гледат новите филми у дома, вместо да ходят на кино. В същото време хората вече могат да гледат и любимите си телевизионни предавания в стрийминг-платформите – в избран момент.

Твърде голям избор

Удобството на този формат на гледане е очевидно. Но сега потребителите са вече претрупани от възможности, казва Лиза Холм, старши вицепрезидент на групата по съдържание и търговска стратегия в американската телевизионна компания Discovery. Тя се опасява, че потребителите дори може да бъдат отблъснати от преливащия брой стрийминг-услуги.

„Вече предлагаме много съдържание – в шест или осем основни стрийминг-услуги… Мисля, че потребителите сега се оказват малко претрупани”, казва Холм. По думите ѝ, някои хора се „чувстват объркани и раздразнени”, че трябва да използват множество поточни услуги, за да получат всичкото съдържание, което искат.

Цифрите за САЩ показват, че 46% от домакинствата с широколентов достъп се абонират за четири или повече услуги за видео-стрийминг! В Европа също все повече домакинства имат два или повече абонамента.

Пол Ериксън, старши анализатор във фирмата за пазарни проучвания Parks Associates, казва, че растежът на стрийминг-услугите продължава и до днес, но ръстът на абонаментите вече е започнал да се забавя. Ериксън смята, че много потребители изпитват „претоварване от абонаменти” и стават все по-дискриминиращи в решенията си за какво да плащат.

Нужда от собствен облик

В подобен „претъпкан” пазар е от решаващо значение да се открояваш от конкуренцията, казва Фил Хопкинс, президент на нишовия стрийминг канал Fandor. Неговите услуги са специализирани в показването на независими или класически филми, плюс чуждестранни и документални филми. „Най-голямото предизвикателство е, че има много прилики между основните поточни услуги и те всъщност не правят много за това да се обособят, да си имат всеки своя собствена идентичност”, коментира Хопкинс.

Според него и други анализатори, Disney Plus е на най-силният играч. „Те имат такова невероятно наследство [от заглавия на Disney]”, казва той. И все пак, според специалиста, „в крайна сметка хората ще се уморят и ще търсят другаде нещо, което е уникално и различно”.

Сайтът за стрийминг Paramount Plus пък залага на това да увеличи популярността си, като използва канали на живо – нова функция, при която най-популярните предавания и филми излизат в насрочени часове в 20 канала с жанрова тематика – имитирайки традиционните телевизионни канали.

„Дори в ерата на забавленията „по заявка” очевидно има силен потребителски апетит за линейни канали, които осигуряват забавление без усилие”, споделя Том Райън, президент и главен изпълнителен директор на ViacomCBS Streaming, собственик на канала.

Подобна е политиката на стрийминг платформата Struum. Нейният главен изпълнителен директор Лорън Девилие казва, че „зрителите искат да намерят следващия скъпоценен камък във вид на шоу или непознат филм”. Затова каналът им позволява да се задълбочат в конкретна тема. Абонаментите са организирани по жанрове – за документални филми, за „престъпление и разследване” и др.

Битката за киното

Но ако стрийминг-услугите се борят помежду си за портфейла на потребителя, какво остава за киносалоните?
Те не са обречени, смята Пол Сервиц, президент на американската фирма Landmark Theatres. Той посочва, че посещаемостта „стабилно нараства” през 2021 г. и очакванията са да продължи да нараства.

И тази битка няма да е лесна. Тиърлач Хътчесън, вицепрезидент на американската киноверига Studio Movie Grill, казва, че макар редовните зрители на филми да са се завърнали в кината, „случайният зрител все още не е”.

Това поставя пред индустрията въпроса с какво киносалоните могат да привлекат обратно зрителите. „Винаги ще имаме киносалони, но в каква форма ще бъдат те? Колко от тях ще съществуват и какви филми ще показват? Всичко това остава неясно”.

Коментар