Комбинация от фактори ще доведе до значително намаляване на търсенето на настолни компютри и лаптопи още през второто тримесечие, а в края на 2022-а за първи път в последните няколко години РС пазарът няма да отбележи ръст, а спад с до 6%, прогнозира JPMorgan.
Последиците от украинската криза и инфлацията ще имат отрицателно въздействие върху потребителското търсене през следващите месеци, сочи анализът, на който се позовава Nikkei Asian Review.
Някои по-малки производители на компютри и лаптопи вече са уведомили доставчиците на компоненти, че ще се нуждаят от 20% по-малко части през второто тримесечие, въпреки че големи играчи като HP Inc., Dell и Asustek не са направили толкова значителна корекция в плановете си.
През второто тримесечие доставките на компютри ще намалеят с няколко процента на годишна база, въпреки че преди месец анализаторите очакваха да се запази миналогодишното ниво или дори леко увеличение. През 2020 г. доставките на компютри нараснаха с 13%, а през 2021 г. се увеличиха с 14%, но сега експертите на JPMorgan очакват, че пазарът може да се сблъска със спад от 6% до края на тази година.
Доставките на т.нар. хромбуци ще пострадат най-силно, тъй като нуждата от тях рязко намаля с излизане от режима на дистанционно обучение. Тази година ще бъдат продадени не повече от 20 милиона хромбука, което е с 40% по-малко спрямо 2021 г.
Търсенето на компютри за игри ще намалее най-слабо като цяло за годината, но през второто тримесечие в съседните на Украйна страни може да има спад от 15-20%. Всички негативни фактори няма да позволят на корпоративния сектор да компенсира спада на търсенето в потребителския сегмент, тъй като в криза корпорациите също са склонни да пестят бюджети.
През 2021 г. Русия формираше не повече от 2% от световните продажби на компютри – около 7 милиона броя, така че санкционните ограничения върху доставчиците ще имат минимално въздействие върху тях.
Големи компании като Lenovo и Acer не бързат да понижават годишните си прогнози, тъй като търсенето продължава и трябва да бъде задоволено дори при сегашните трудни условия. Нарушаване на веригите за доставки, нови блокирания в Китай, покачване на цените на суровините и инфлация – това е наборът от фактори, които пречат на производителите да работят в същия ритъм като миналата година.
Друг път. Може да няма какво да ям, но пари за нов телефон и за нови компютърни части винаги ще се намерят.