Изявлението на шефа на Tesla Илон Мъск, че има „супер лошо чувство“ за икономиката, може да се окаже „канарчето в рудника“ за автомобилната индустрия* – знак за започваща рецесия.
Преди ден стана ясно, че Мъск е разпратил писмо до мениджърите на Tesla, с което обявява намерението си да съкрати около 10% от работниците в автомобилния производител. По-късно босът каза на служителите, че персоналът с „белите якички“ е раздут (т.е. административният персонал – б.р.), но фирмата ще продължи да наема работници за производството на автомобили и акумулатори.
Предупреждението на Мъск е първото гръмко и публично оспорване на единната позиция на автомобилната индустрия, че търсенето на автомобили и камиони остава силно въпреки двете години на пандемия. Тази теза бе повтаряна от всички автомобилни топ-мениджъри в последните месеци. Един изпълнителен директор дори определи търсенето като „високо до небето“.
„Tesla не е нещо като канарче във въглищния рудник. По-скоро е като кит в литиевата мина“, коментира пред Ройтерс анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас в изследователска нота. Сравнението прави връзка с метала, използван за направата на батериите за електромобилите. „Ако най-голямата в света компания за електромобили предупреждава за работните места и икономиката, то инвеститорите трябва да преразгледат своите прогнози за маржовете и растежа на най-високо ниво“, добави той.
Каскада от проблеми
Автомобилният сектор беше засегнат още преди две години, в началото на пандемията, която наложи затварянето на голяма част от фабриките. Впоследствие пандемията изигра и друга отрицателна роля – за недостига на полупроводникови чипове, което допълнително затрудни производството на превозни средства.
Сега проблемите във веригата за доставки са изострени от руско-украинския конфликт, което влияе и на продажбите. Към проблема следва да се добави и нарастващата инфлация, която се усеща във всички краища на света.
„Рискът от рецесия е висок, така че това, което Мъск казва, със сигурност не е екстремно“, коментира Джеф Шустър, президент по глобалните прогнози в LMC Automotive.
Предпазливост на пазара на труда
Компаниите Uber Technologies и Lyft заявиха миналия месец, че ще намалят наемането на нови служители и ще редуцират разходите. Онлайн търговецът на употребявани автомобили Carvana заяви, че ще намали с 12% от работната си сила. Преди дни стана ясно, че ИТ секторът в САЩ е съкратил най-голям брой хора от декември 2020 насам.
Анализаторите се ослушват
„Автомобилната индустрия се надпреварват към безопасното пристанище на натрупаното търсене, което може да донесе продажби за години напред, докато задаващите се икономически буреносни облаци се събират на хоризонта и те могат да унищожат голяма част от това търсене“, коментира пред Ройтерс Тайсън Джомини, вицепрезидент по данните и анализите на автомобилния сектор в J.D. Power.
За предпазливост призовава и Джош Сандбутл, главен инвестиционен директор в Greenhaven Associates (компания за финансово управление). Сандбутл казва, че с годините се е научил да не подценява изявленията на главния изпълнителен директор на Tesla, защото „той тръгва на една страна, когато другите бързат на другата страна, и всеки път се доказва, че е прав“.
„Намираме се в период на разстройство и честно казано, финансовият свят и светът на бизнес-лидерите не са на едно мнение“, каза Сандбутл. „В един момент ще получим отговора кой е прав“.
Автомобилните производители може да се радват на голямо търсене, наистина, но страховете на Мъск не могат да бъдат пренебрегнати, каза и Бари Енгъл, бивш изпълнителен директор на Ford и GM, основател на Qell -инвестиционна фирма, фокусирана върху транспорта.
„Икономическият спад става все по-вероятен“, каза той. „Мъск и всички останали го знаят. Разликата е, че като предприемач той е естествено по-склонен към действия и предпочита да изказва истината, дори и да не е популярна“.
________________________________
* канарче в рудника – още от края на 18 век канарчетата са използвани във въглищните мини като „детектор“ за появата на отровния газ въглероден моноксид – недоловим за хората, тъй като няма нито цвят, нито мирис. Топлокръвни, дребни, с високочестотно дишане и бърз метаболизъм, канарчетата замлъквали и изпадали в несвяст при появата на токсичния газ. Това било сигнал за миньорите да побързат да се спасят – да напуснат забоя или да вземат респиратори.