Страните членки на Европейския съюз са постигнали консенсус относно въвеждането на забрана за продажба на нови леки автомобили и лекотоварни микробуси с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., стана ясно от прессъобщение на Европейската комисия. Поставена е и междинна цел – до 2030 г. нивото на въглеродните емисии от леките автомобили да се намали с 55%, а от лекотоварните микробуси – с 50%.
Наскоро редица европейски държави протестираха срещу предложените срокове за пълна забрана на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, като призоваха авторите на законопроекта да си поставят за цел намаляване на емисиите с 90% до 2035 г. и бяха готови да се съгласят с пълна забрана за продажба на нови ДВГ автомобили от 2040 г., припомня Ройтерс.
Без изключения
В окончателното изявление на Европейската комисия не се споменават изключения, но се уточнява, че в региона ще бъде създаден специален фонд (Social Climate Fund), чиито средства в размер на 59 милиарда евро за периода от 2027 до 2032 г. ще бъдат насочени към подпомагане на „изоставащите” в постигането на екологичните цели. Парите от фонда ще отидат не само в автомобилната индустрия, но и в други сектори на икономиката.
Амбициозни климатични цели
Европа си е поставила за цел до края на десетилетието да намали общите въглеродни емисии с 55% спрямо нивата от 1990 г. До средата на този век ЕС планира да постигне въглеродна неутралност на климатично ниво.
Европейските власти възнамеряват да влияят върху икономиката на региона не само чрез насърчителни мерки. Ще бъдат наложени допълнителни данъци върху горивата, които са вредни за околната среда. В същото време властите са готови да субсидират изграждането на бензиностанции, които осигуряват алтернативни горива за транспорта.
Застъпниците на ДВГ
Между другото, дори властите на просперираща Германия възразиха срещу предложената забрана за продажби на нови ДВГ автомобили след 2035 г., тъй като това ще изисква трансформации, които биха били твърде болезнени за икономиката на страната.
Призиви за преразглеждане на отношението към двигателите с вътрешно горене се чуват и от представители на италианската автомобилна индустрия, която е известна със своите мощни спортни автомобили. Според защитниците им, мощните двигатели с вътрешно горене имат право на живот след 2030 г., но с по-екологично гориво.
ЕС постигна консенсус за забрана на продажбите на автомобили от 2035
Оправих заглавието^