Пазарът на труда: 26 интервюта за наемане на софтуерен инженер

Да имате по-голям набор от таланти, от които да избирате, е нож с две остриета (снимка: CC0 Public Domain)

Разработчиците, участващи в наемането на други софтуерни инженери, трябва да проведат средно 26 интервюта тип „първи разговор“ с кандидатите, когато се опитват да намерят правилния човек за даден екип. Понякога тази цифра достига до 29.

Ситуацията е доста по-сложна в сравнение с 2020 г., когато подобни интервюта тип „първи кръг“ бяха едва 16 за наемането на един човек. С други думи, налице е 63% увеличение на интервютата – едновременно добра и лоша новина за онези, които участват в търсенето на най-добрите инженерни таланти.

Наемащите фирми по-лесно намират нови таланти, имайки достъп до повече кандидати. Но от друга страна, това създава много работа за инженерите, участващи в наемането. Четирима от пет наемащи инженери казват, че ще им бъде по-лесно да постигнат своите цели, ако разполагат с повече квалифицирани хора, които да интервюират кандидатите – и ако не им се налага едновременно с интервюирането да работят както обичайно.

Значителното увеличаване на броя на интервютата е едно от откритията в изследването на Karat – технологична фирма, която предоставя облачни интервюта за клиенти, търсещи софтуерни инженери. Компанията е възложила на The Harris Poll да проучи 556 професии, отговорни за наемането на софтуерни инженери в секторите на технологиите, производството, търговията на дребно, здравеопазването и банкирането.

Нож с две остриета

Да имате по-голям набор от таланти, от които да избирате, е нож с две остриета, казват експертите от Karat. Увеличаването на броя на първичните интервюта „създава повече напрежение при балансиране на времето, необходимо за процеса на интервюиране, и тежестта, която пада върху служителите, предвид другата работа, която трябва да си вършат“.

За инженерите, участващи в наемането, да провеждат повече интервюта е натоварващо – отразява се върху продуктивното време за реална работа, изтощава, засяга мотивацията на екипа и генерира повече разходи за фирмата. Три четвърти от „инженерните лидери“ и „лидерите на таланти“ са съгласни, че интервюирането на кандидати „намалява продуктивното време за писане на код“. Половината от лидерите на инженерни екипи смятат, че интервюто е финансово източване на компанията.

Ръстът в броя на провежданите първични интервюта до голяма степен се дължи на масовото възприемане на виртуалните интервюта по време на пандемията и на дистанционната работа. Това позволява на наемащите фирми да разширят търсенето си в различни географски райони, дори по-далеч от офисите си. Проучването е проведено между 9 февруари и 23 февруари, когато динамиката на пазара на труда беше най-“гореща“.

Промени на пазара

Лидерите на инженерни екипи прекарват 48% повече време в подготовка за интервюта, установила е още анкетата. Само 27% от служителите по наемане са открили трудности при идентифицирането на потенциални инженерни кандидати – в сравнение с 38% през 2020 г. Това би трябвало да означава, че недостигът на умения е намалял в последно време.

Редно е да се отбележи, че картината навярно ще се промени осезаемо, а може би дори драстично, след като някои от най-големите технологични компании в последно време обявиха замразяване на наемането на нови кадри или редуциране на плановете за наемане. На места дори се появиха намеци за съкращения. Това означава, че повечето наети служители в технологичния сектор имат основания да се тревожат за сигурността на работата си в обозримо бъдеще.

Хубавото е, че компаниите все още виждат голямата стойност от наемането на разработчици. „Всъщност почти има консенсус, че един силен софтуерен инженер струва поне два пъти колкото общата си компенсация“, се казва в доклада.

Коментари по темата: „Пазарът на труда: 26 интервюта за наемане на софтуерен инженер”

добавете коментар...

  1. :o)

    батее 48% от времето си – тия как успяват изобщо да свършат нещо?

Коментар