Пазарът на облачни услуги – игра на мащаба

Облачният пазар е игра на мащаба, където претендентите за лидерство трябва да правят огромни финансови залози (снимка: CC0 Public Domain)

Обемът на европейския пазар за облачни услуги е пет пъти по-голям днес, отколкото в началото на 2017 г., според изследователската компания Synergy Research. През второто тримесечие на 2022 г. общите приходи от облачни услуги в региона са достигнали 10,4 млрд. евро.

Анализаторите изчисляват, че в периода април-юни 2022 г. европейските клауд доставчици са увеличили приходите си от облачни услуги със 167%. В същото време пазарният им дял спада от 27% на 13% за петгодишния период, тъй като те изостават от световния пазар като цяло по отношение на темповете на растеж.



Amazon, Microsoft и Google за основните бенефициенти на растежа на облачния пазар, сочи анализът. Общият дял на тези три водещи глобални доставчици на облачни услуги в Европа днес достига 72% и продължава да расте стабилно.

Сред европейските клауд доставчици начело са SAP и Deutsche Telekom, на които се падат по 2% от приходите на регионалния пазар. Следват ги OVHcloud, Telecom Italia, Orange и дълъг списък от национални и регионални играчи. Останалата част от европейския пазар е заета от малки американски и азиатски облачни доставчици, сумарният дял на които непрекъснато намалява.

През последните четири тримесечия приходите от облачни инфраструктурни услуги в Европа (включително IaaS, PaaS и частни облачни услуги) надхвърлиха 27 милиарда евро, което е с 41% повече спрямо предходните четири тримесечия. Повече от 80% от пазарния оборот идва от IaaS и PaaS услуги.

Освен това темповете на растеж в тези области са по-високи, отколкото в сегмента на частните облачни услуги. Сред най-динамично развиващите се пазарни сектори анализаторите отбелязват PaaS с услуги за бази данни, IoT и аналитични услуги.

Коментирайки проучването, главният анализатор на Synergy Research Group Джон Динсдейл отбелязва, че облачният пазар е игра на мащаба, където претендентите за лидерство трябва да правят огромни финансови залози, да имат дългосрочни инвестиции и стратегия за печалба, да останат фокусирани и решени да успеят и също така постоянно да постигат най-висок професионализъм в своите дейности.

Според специалиста, нито един от европейските доставчици не се е доближил до този набор от критерии. В резултат шестте лидери на пазара са компании от САЩ.

„Американските облачни доставчици продължават да инвестират повече от 4 милиарда евро на тримесечие в европейски програми за капиталови инвестиции. Този връх не може да бъде покорен от всеки, който иска да предизвика сериозно лидерите и да се бори за надмощие на пазара”, коментира Динсдейл.



В резултат на това европейските доставчици на облачни услуги са се съсредоточили основно върху обслужването на местни групи клиенти с определени специфични нужди, като понякога си партнират с големи американски облачни оператори. Някои от тези европейски доставчици ще продължат да растат, но е малко вероятно да успеят да променят много общия си дял, обобщава Динсдейл.

Коментари по темата: „Пазарът на облачни услуги – игра на мащаба”

добавете коментар...

  1. Българин

    Облакът – враг номер едно на АйТи-тата!

Коментар