Тези дни се разчу, че управата в София обмисля такса задръстване. Изследователите казват, че решението може би е друго – свързани коли с изкуствен разум.
В експериментална постановка преди месец специално оборудвани автомобили са успели да облекчат задръстванията в пиковите часове на магистралата Interstate-24 в САЩ, казва изследователят Даниел Уърк, професор по гражданско и екологично инженерство в университета Вандербил.
Освен по-малко чакане, това означава и по-малко спирания и тръгвания, тоест спестяване на гориво и като цяло по-малко замърсяване. Професорът е един от групата инженери и математици от американски университети, които изучават проблема с „фантомните“ задръствания.
За фантомните задръствания се знае от около десетина години след прост експеримент, проведен в Япония. Изследователите там са накарали около 20 души шофьори да влязат с автомобилите си в кръгова писта и да карат с постоянна скорост. Не след дълго трафикът преминал от плавен поток към поредица от спирания и тръгвания.
Защо се случва това? Един от водачите натиска спирачката по някаква причина. На шофьора отзад му трябва секунда, за да реагира, той спира по-рязко. Верижно назад водачите спират все по-рязко. Каскадата продължава, а след това, когато трафикът се освободи, шофьорите ускоряват по-агресивно.
В новия експеримент, проведен в САЩ, са използвани 100 автомобила, които се движат в цикли по участък с дължина около 20 км. между 06 и 09:45 ч. всяка сутрин. Предположението на учените е, че ако 5% от автомобилите на пътя действат заедно, те биха могли да намалят разпространението на фантомни задръствания.
Стоте автомобила са комуникирали помежду си безжично, изпращайки информация за трафика напред-назад. Адаптивният круиз-контрол в колите е модифициран, така че да реагира на общия поток на трафика – с помощта на изкуствен интелект.
В по-ранна версия на експеримента е установено, че дори само една-единствена самоуправляема кола в големия трафик „изглажда потока“, което води до 98% по-малко спиране. Това означава до 40% увеличение на горивната ефективност и 14% увеличение на изминатото разстояние за единица време.
Изследователите все още събират числата от новия експеримент миналия месец, но Уърк казва, че вече е ясно: „тези задръствания могат да бъдат намалени чрез новите автоматизирани технологии за превозни средства…
Безспорно е, че подобрената автомобилна технология може значително да намали фантомните задръствания, когато се прилага в мащаб“. Все пак той предупреди, че технологията няма внезапно да премахне задръстванията. „Когато на пътя има повече автомобили, отколкото пътят може да поеме, винаги ще има екстра трафик. Ползата е, че можем да направи това задръстване по-малко болезнено“.