Нов вид музика се радва на луд интерес в TikTok през последните седмици: клипове на известни музиканти, които правят кавъри на песни на други известни изпълнители. Комбинациите са изумителни. Например, Майкъл Джексън пее кавър на The Weeknd. Изпълнителите всъщност не пеят такива парчета – музиката е генерирана с помощта на инструменти с изкуствен интелект.
И получените видеоклипове се радват на десетки милиони гледания. Модерните изпълнители също биват забъркани във всевъзможни конфигурации. А звукозаписните компании са бесни и всячески се опитват да изличат подобни експерименти от лицето на интернет.
Джеред Чавес, студент във Флорида, от няколко месеца експериментира с инструменти за изкуствен интелект за смесване на музика. Първия си опит направил с AI видео с участието на Дрейк, Кендрик Ламар и Йе (бившия Кание Уест), които пеят „Fukashigi no Karte“, тематична песен от аниме-сериал. Компилацията събрира повече от 12 милиона гледания през месеца след публикуването.
Чавес генерира нови клипове почти всеки ден оттогава насм. Повечето също се радват на милиони гледания. Повечето звучат като да са на най-разпознаваемите музиканти в света. TikTok обожава тези клипове – „харчат се“.
Империята отвръща
Досега големите звукозаписни компании не са премахнали видеоклиповете на Чавес, но заплахите може да се появят скоро – ако големите изпълнители и „лейбъли“ успеят да измислят как да го спрат. И не само него.
Мощните играчи в музикалната индустрия полагат усилия да свалят от интернет всякаква музика, генерирана от AI. В много случаи успяват благодарение на политиките на стрийминг платформите за авторски права – ако големите музикални компании се позоват на нарушение, почти автоматично получават каквото искат.
Но този аргумент далеч не е ясен, казват правни експерти. Няма прецедент за това дали истинският Дрейк може да попречи на робота Дрейк да пее въз основа на авторски права.
Изглежда, че авторските права отново са се превърнали в най-ефективното оръжие, с което можете да изтръгнете от интернет, което просто някой не харесва. „При тези обстоятелства е лесно да използвате авторското право като тояга, за да преследвате всяко ново творческо съдържание, което смятате, че преминава дадена граница – дори и да нямате наистина солидно правно основание“, казва Ник Гарсия, политически съветник в Public Knowledge.
Такъв е случаят с може би най-забележителната песен, генерирана от AI досега, „Heart on My Sleeve“, която стана хит по-рано този месец заради убедителната си имитация на песен на Drake и The Weeknd. Песента, публикувана от анонимен TikTok автор под името Ghostwriter, натрупа милиони гледания, преди Spotify, Apple Music, TikTok и YouTube да я премахнат.
Един своеобразен Голиат в тази битка е Universal Music Group, която посочи AI-генерираната песен като „неразрешен образец“ и успешно успя да изиска свалянето на изпълнението от мрежите.
Настръхването на творческата индустрия
UMG и компании като нея искат от платформите за стрийминг да предприемат мерки, заявявайки, че компаниите за изкуствен интелект нарушават закона за авторското право, като обучават моделите си върху песни на реални изпълнители. Същият аргумент се изтъква и в други творчески индустрии.
Getty Images, например, съди създателите на генератора на изкуство Stable Diffusion, заявявайки, че Stability AI „незаконно е копирал и обработил милиони изображения, защитени с авторски права“, когато е обучавал своята AI система . Онлайн издателите също тръгват по този път. Те казват, че трябва да бъдат компенсирани за своето съдържание, което е било използвано за обучение на чатботове.
Проблемът с авторските права и премахването на песни като „Heart on My Sleeve“ е, че песните всъщност не копират нищо конкретно защитено от закона. И двете песни изглежда са написани от човек, който не е оригиналният изпълнител, и са въведени в софтуер за клониране на глас, така че композициите са нови, оригинални произведения. Гласът, стилът или стриймът на даден изпълнител не са защитени с авторски права (в по-голямата си част).
Ако бъдещ творец напише свой собствен текст, създаде прост ритъм, запише вокалите и го прекара през AI машина за клониране на глас, за да звучи като The Weeknd, няма как да става дума за съществуващо творчество, което да е било копирано! Популяризирането на новото изпълнение като песен от The Weeknd би било по-скоро проблем с търговска марка, отколкото с авторски права.
Много по-сериозни проблеми
Големите проблеми в творческите индустрии нерядко се разглеждат през призмата на авторското право, защото законът може да действа като „много голям чук, който може да удари много пирони наведнъж“, казва Мередит Роуз, старши политически съветник за Public Knowledge. Излагането на аргумента, че дадена песен нарушава авторските права на оригиналния изпълнител, но се превърна в основния начин, по който лейбълите разглеждат потенциалните проблеми с песните на AI.
„Авторското право е повод за безпокойство, но до голяма степен е второстепенен проблем спрямо някои от по-големите, по-екзистенциални въпроси относно икономическото разместване, променящите се бизнес-модели и майсторските фалшификати“, казва Роуз.
Какво ще стане, ако генерираните от AI „неиздадени“ песни на Дрейк се появят и започнат да генерират приходи за сметка на действителния Дрейки? Ами ако песните с изкуствен интелект са просто скапани и феновете повярват, че Дрейк е загубил способността си да пее хитове? Ами ако творец накара AI Drake да изпее песен с призив към насилие? Проблемът бързо се разраства отвъд обхвата на авторското право.
От мътните води към тресавището
Логично е, че музиканти, известни с гласа си, ще са първите „тестови случаи“ за усъвършенствана технология за клониране на глас. Това повдига много въпроси относно изкуството, справедливата употреба, знаменитостите и поп-културата – а тези въпроси са сложни и са сърцевината на дебат, който всъщност продължава от много десетилетия.
Но какво да кажем за неизбежните бъдещи случаи, когато AI ще клонира гласовете на хора, които не са непременно известни със своите вокални таланти? „[Да кажем], че имате хип-хоп песен на известен политик. Бог да ни е на помощ! Дали аргументите за имитирането на чужди гласове ще изглеждат еднакви? Може би, а може би не,“ казва Роуз. „Тогава навлизаме в още по-голям мрак. Вече сме в много мътни води, а тогава ще нагазим направо в тресавището“.
Засега тенденцията е AI клонингите на гласове да се правят въз основа на известни личности, било то музиканти, политици или ТВ водещи. Но не след дълго технологията ще се популяризира, ще започне да се използва за все по-ежедневни сценарии.
Кой тогава ще гарантира, че тя няма да бъде впрегната в сценарии, например, на домашно насилие? Дали няма някой да се опита да я приложи за измама на училищна система за охрана? Дали няма патологични ревниви любовници да звънят на бившите си гаджета, за да ги канят по срещи под маската на други образи? Докъде може да стигне приложението на технологията?