Работниците на новата икономика разчитат на бакшишите

Доставчиците на храна с поръчка от уеб-платформи разчитат на бакшиши подобно на сервитьорите, но поемат повече риск от тях (снимка: CC0 Public Domain)

Не е лесно да си част от модерната, „гига“-икономика. Оказа се, че в социалните медии е пълно с публикации на служители на DoorDash, които молят клиентите си за бакшиш, издавайки мръсната тайна на икономиката на новото време.

През последните седмици десетки публикации на работници от DoorDash показват, е шофьорите са решени да анулират поръчките, ако не получат бакшиши от клиентите. Освен това се видя, че има служители, които настояват за бакшиши в брой в допълнение към другите бакшиши, добавени в приложението.

Един от клиентите на платформата сподели в Reddit, например, че техният доставчик ги е помолил да добавят бакшиш, тъй като поръчката им е била забавена от ресторанта. След това започнал да „настоява“ под формата на изпращането на съобщения с въпросителни знаци.

„Когато се появи първото съобщение, бях изненадан от нахалството да иска допълнителен бакшиш“, пише потребителят в публикацията. „Но след това заваляха допълнителни съобщения с въпросителни знаци и започнах да се ядосвам на този човек“.

Друга публикация показва, че доставчикът е поискал по-висок бакшиш и след това е казал, че „ще отмени тази поръчка, ако не получи бакшиша“.

Говорител на Doordash каза, че политиката на компанията не забранява изрично на служителите да си поискат бакшиш от клиент. Въпреки това компанията няма да прояви толерантност към агресивните настоявания за бакшиши, защото ги разглежда като форма на тормоз над клиентите.

Бизнес модел, стъпил на бакшишите

DoorDash на практика е платформа, която основно разчита на бакшишите. Шофьорите, разнасящи пратките, са съгласни, че работата е до голяма степен подобна на тази на сервитьора в ресторанта – където хората почти изцяло разчитат на бакшиши от гостите. „[Сервитьорите] получават 2-3 долара на час и разчитат основно на бакшиши. В платформата се работи същият тип работа, само че в случая обслужвате клиента с колата си и е много по-рисковано“, казват служители на въпросната фирма, които са пожелали да останат анонимни. „Изглежда хората не съзнават това. Ние работим за бакшишите“.

Друг водач споделя, че работи по 40 или повече часа на седмица към платформата, но по-голямата част от доходите му идват от бакшиши. Всъщност, според него, около две трети от парите, с които се прибира у дома, са именно от насърчителните екстри, плащани от клиентите.

От своя страна, компанията казва, че бакшишът е един от трите компонента на заплащането за работещите към системата. Вторият компонент е основното заплащане за всяка поръчка. Това е и „основният принос на DoorDash за всяка поръчка и зависи от очакваното време, разстояние и колко желана е поръчката“. Третият компонент са всякакви промоции за пиковите часове или работа по празниците.

„За всяка поръчка основното заплащане варира от 2 до 3 долара, независимо от пробега“, казва друг работник на платформата. Той също потвърждава, че основната част от дохода от работата, която върши, всъщност се дължат на бакшишите „Миналата седмица беше добра седмица. Докарах си 1000 долара. От DoorDash имаше $326, бакшишите на клиентите бяха $643. Но тук не се отчитат изминатите километри и похарченото гориво. Изминал съм около 30 000 мили с колата си от октомври насам”.

Клиентите плащат два пъти

До някаква степен може да се приеме за нормално, че има сфери на дейност, където се разчита основно на бакшишите. Но сервитьорите, които работят в заведение, имат предимството да работят за определен бизнес. Това означава, че те имат пряка връзка с работодателя си, който може да се справи с всякакви трудни ситуации с недоволни клиенти. Така например, ако има посетители, които от нещо са недоволни, управителят на ресторанта ще се намеси, за да разреши проблема, а в идеалния случай ще го направи така, че и клиентите да останат доволни и да харесат мястото, и служителят да се почувства защитен.

DoorDash, от своя страна, използва бизнес-модел, който поставя доставчика и клиента в директен контакт на прага на къщата на купувача. По този начин компанията измества риска от всяка потенциално „нестабилна“ ситуация. Шофьорите са тези, които отнасят гнева на клиентите, било то справедлив или не, те са принудени да се справят сами с всяка ситуация. Няма бизнес-посредник, няма отговорник за качеството на свършената работа.

Без отношение към проблема остава и третата страна в отношенията: ресторантите, които осигуряват храна за клиентите на DoorDash. „Притежавам два ресторанта, които имат DoorDash“, пише потребител на Reddit. „Смешно е вие, момчета, да се сърдите на клиентите, че не ви дават 10 долара от джоба си, за да закарате бургер със сирене и нещо газирано до дома им, когато работодателят ви вече ги е таксувал за услуга“.

През 2022 г. пазарната капитализация на DoorDash бе 6,58 милиарда долара.

Коментар