А трябва ли да даваме бакшиши на роботите?

Роботите вече изместват хората в сферата на услугите, но какво ще стане с бакшишите…
(снимка: Coco Delivery)

Още една американска фирма навлиза в бизнеса с автоматизирана доставка на храна, за да се опита да спечели от нарастващото търсене на този род машини в резултат на пандемията. Coco е млада компания, която използва роботи за доставка на храна и други стоки до клиентите. Характерно за нейните машини е, че се управляват дистанционно от „човек-оператор”. Част от рекламното представяне на фирмата гласи, че с нейните услуги за доставка клиентът ще се отърве от досадното задължение да дава бакшиш.

Според сайта на Coco, нейните роботи използват камери и GPS информация за навигация. Макар да са до голяма степен автономни, роботчетата все пак се наблюдават и контролират от „отдалечен човешки оператор”, който „винаги е на служба”, отбелязва сайтът на фирмата. Но това е само част от посланието, с което фирмата се надява да привлече внимание. Повече се подчертава фактът, че на получателите не се налага да се дават бакшиши.

Бакшиш? Знаете ли колко хора се изхранват от бакшишите си?

Никога досега темата за бакшишите и роботите не е поставяна толкова рязко на масата. Наистина, какво ще стане с бакшишите, ако роботи заместят хората в професиите, при които традиционно се борави с бакшиш?

Има няколко десетки сектора в икономиката на повечето западни страни, където работещите се издържат не толкова от заплатата си, колкото от бакшишите, които получават. Навярно точно тук е един от дълбоките корени на опасенията, че „роботите ще изместят хората” – все пак точно в този аспект заместването на човека от машината изглежда заплашително.

Бакшишите обичайно представляват 5-10-15% от официалната стойност на услугата, предоставена на клиента, а в някои случаи достига до 20%, според региона. В САЩ и много от европейските страни е прието да се дава бакшиш до степен, в която се счита за нелюбезно и дори грубо да се пропусне. Обратно, в страни като Япония, Китай, Хонгконг и повечето азиатски държави оставянето на бакшиш не е прието и може дори да се счете за обида.

Според анализ на Business Insider, има около 60 сектора, в които работниците силно разчитат на бакшишите. Всички тези браншове са свързани с услугите. „Дори и тези служители да не са ви предоставили най-добрата услуга, трябва да им оставите нещо”, коментира изданието. Зависими от бакшишите са доставчици на пица и „бърза” храна, сервитьори, фризьори, пикола, бармани, сомелиери, таксиметрови водачи (също и водачи на услуги за споделено пътуване), камериери, крупиета, дисководещи и др.

Бакшиш от… неудовлетворение

За разлика от тезата на Coco, в средите на робо-ентусиастите се коментира въпросът не трябва ли всъщност да е обратното – и на роботите да се дава бакшиш? Според някои, дори ако роботите изместят хората от професиите в сферата на услугите, пак ще има смисъл да се дават бакшиши – ала не по логиката на „човешките” бакшиши, които се оставят като израз на задоволство, а по коренно различни причини.

Една от тях може да бъде точно неудовлетворението, недоволството: ако робот-сервитьор не е бил достатъчно любезен в обслужването, гостите в ресторанта могат да оставят допълнителни пари със сметката си, за да „кажат” на собственика „вижте, тази машина не работи добре, насърчаваме ви да я ремонтирате, поправите, донастроите, да я изпипате, ъпдейтнете – въобще да направите каквото е нужно, за да предлага по-качествена услуга”.

Друг вариант би бил бакшишите да се дават с цел събиране в специален фонд. Той би се използвал за подкрепа на хората, загубили работата си в полза на роботи. Така тези хора ще могат да получат финансиране за обучение и квалификация за други професии, които не могат да бъдат „иззети” от роботите.

При всички положения бакшишите ще бъдат преосмислени сега, след като пандемията Covid-19 остави своя отпечатък върху обществото. Разносвачи на пица споделят, че когато доставят храната, повечето получатели внимателно броят парите си – днес малцина имат пари за „хвърляне” наоколо. Съответно и бакшишите са малко – и малки.

И тъй като именно пандемията форсира и пазара на роботи в сферата на услугите, то може би слоганът на младата фирма Coco има повече шанс да се утвърди като норма?

Коментар