Споровете доколко AI ще отнеме работата на хората продължават, а през това време все повече фирми експериментират с генеративни алгоритми. И някои от тях действително стигат до решението да освободят работниците си и да спестят от заплати, използвайки само инструменти с изкуствен разум за творчески задачи.
Доскоро Дийн Медоукрофт работи като копирайтър в малък маркетингов отдел. Задълженията му включват писане на съобщения до пресата, публикации в социалните медии и подготвяне на друго съдържание за неговата компания. В края на миналата година фирмата представя система с изкуствен интелект (AI). „По това време идеята беше, че ще работи заедно с водещи копирайтъри, за да се помогне за ускоряване на процеса – по същество да рационализираме нещата“, казва той.
По това време Медоукрофт не е особено впечатлен от работата на AI. Текстовете са недодялани, като изоставени „по средата на пътя“, еднообразни. Следователно съдържанието трябва да бъде проверявано от хората в отдела, не на последно място и за да се уверят, че не е било задигнато от някъде другаде.
Но AI е бърз. Това, което може да отнеме на копирайтър между 60 и 90 минути писане, системата с AI го пише за 10 минути – или даже по-малко. Така около четири месеца след въвеждането на AI четиричленният екип на Медоукрофт изневиделица бива съкратен.
Медоукрофт не може да бъде сигурен, но е почти убеден, че AI ги е заменил. „Наистина се смеех на идеята изкуственият интелект да замени писателите или да повлияе на работата ми, докато не се случи“, каза той.
Тенденцията, която доскоро звучеше абсурдно, сега е факт, особено след най-новата серия разработки на база AI, която се появи в края на миналата година – в частност когато OpenAI стартира ChatGPT. Подкрепен от Microsoft, ChatGPT може да дава разумни отговори на въпроси и може за минути да генерира есета, речи, рецепти.
Не е само Microsoft. И други технологични гиганти се борят да пуснат свои собствени системи – Google например стартира Bard през март. Въпреки че не са съвършени, такива системи се самообучават постоянно. Те правят това въз основа на океан от данни: всичко, налично в интернет. Това е количество информация, което е невъзможно за обхващане от вниманието на който и да е човек.
В резултат, доста работни места могат да се окажат изложени на риск. По-рано тази година доклад на Goldman Sachs посочи, че AI потенциално може да замени еквивалента на 300 милиона работни места на пълен работен ден.
Загубите на работни места няма да обхванат еднакво в цялата икономика. Някои сектори ще са по-засегнати от други. Според доклада, 46% от задачите в административните и 44% в правните професии могат да бъдат автоматизирани от генеративните AI. За сметка на това само 6% от професиите в строителството могат да бъдат автоматизирани по този начин – и 4% в поддръжката.
Пак според същия доклад, въвеждането на AI може да повиши производителността и растежа и може да създаде нови работни места. Нима?!
Този месец IKEA обяви, че от 2021 г. насам е преквалифицирала 8500 свои служители, които са работили в нейните кол-центрове като консултанти по дизайна. Мебелният гигант казва, че 47% от клиентските обаждания сега вече се обработват от AI. Той е наречен Billie.
Въпреки че IKEA не докладва за съкращения и закриване на работни места в резултат на използването на AI, развитието на генеративните AI кара много хора да се тревожат. Скорошно проучване на Boston Consulting Group (BCG), което анкетира 12 000 работници от цял свят, установи, че една трета се притесняват, че ще бъдат заменени на работа от AI. Естествено, персоналът на „първа линия“ се безпокои много повече от мениджърите.
Джесика Апотекър от BCG казва, че това отчасти се дължи на страха от неизвестното. „Когато погледнете лидерите и мениджърите, повече от 80% от тях използват AI поне на седмична база. Когато погледнете персонала на първа линия, този процент пада до 20%. Тоесът, липсата на познаване на технологията поражда много повече безпокойство и загриженост относно резултатите“.
Но успокоението не бива да приспива бдителността ни. Докато статистиките и анализаторите продължават да спорят с факти и цифри, хората, които губят работата си заради AI, стават все повече.
В продължение на три месеца миналата година Алехандро Грауе работи по озвучаването за популярен канал в YouTube. Това за него изглежда обещаваща насока на работа. Цял канал в YouTube, който е на английски, трябва да бъде озвучен на испански. Когато обаче се връща от почивка в края на миналата година, Алехандро е изненадан: каналът в YouTube качва нов видеоклип на испански – такъв, върху който мъжът не беше работил.
„Когато го пуснах, това, което чух, не беше моя глас, а глас, генериран от изкуствен интелект. Много зле синхронизиран беше гласът зад кадъра. Беше ужасно. И си помислих: какво се случва тук?“ Телефонно обаждане до студиото, за което работи Алехандро, потвърждава най-лошото. Клиентът иска да експериментира с AI, защото му е по-евтино и по-бързо.
Експериментът, в крайна сметка, се оказва неуспешен. Зрителите се оплакват от качеството на гласа зад кадър и в крайна сметка каналът решава да свали видеоклиповете, които включват гласа, генериран от AI.
Но хора като Алехандро не намират това за успокоително. Сега той си търси друго поприще.