Електромобилите (ще) имат проблем с… гумите

Електрическият автомобил губи близо милиграм гума на всеки изминат километър
(снимка: CC0 Public Domain)

Гумите на електрическите превозни средства произвеждат до 20 процента повече замърсяване в сравнение с колите, задвижвани от изкопаеми горива. Това е новата линия на атака срещу е-колите. Електромобилите може да костват по-висока екологична цена, отколкото собствениците предполагат, алармират еколози.

В продължение на десетилетия въздействието на вредните газове от ауспусите на автомобилите е една от основните причини да се търси алтернативен начин на задвижване. И ето, че той вече е на конвейера: колите, задвижвани с батерии, са факт.

Но постепенно се оказва, че липсата на ауспух не значи опазване на околната среда. Сега експертите предупреждават, че гумите, които често се пренебрегват като източник на замърсяване, отделят химикали и твърди частици в околната среда. Макар че преминаването към електрическа кола без съмнение помага за намаляване на количеството въглерод, което генерираме при шофиране, то всъщност изостря проблема с вредите от гумите.

Ускорение за сметка на…

Електромобилите обикновено тежат доста повече от бензиновите си „братя“. Освен това ускоряват по-бързо от своите аналози, задвижвани от гориво. При това положение малки частици хвръкват във въздуха при всяко завъртане на всяко колело. Гумата постепенно се износва. Къде отива липсващата част от повърхността ѝ? Във въздуха. И ние я вдишваме.

Според пътни тестове на изследователската компания Emissions Analytics, при нормални условия на шофиране автомобил с гориво губи около 73 милиграма на километър от четири нови гуми. Сравнимо електрическо превозно средство обаче губи допълнителни 15 милиграма на километър – около 20 процента повече.

„Причината е в комбинацията от теглото и въртящия момент – което по същество ни показва колко агресивно може да ускори колата“, казва Ник Молдън, основател и главен изпълнителен директор на Emissions Analytics. „Работата при електрическите двигатели е, че те имат способността да ускоряват много бързо. Ако съберете тази подробност с въпроса колко тежко е превозното средство, ето откъде идва допълнителното износване на гумата“.

В проучване, проведено от Emissions Analytics през март тази година, сравняващо Tesla Model Y и хибрида с подобен размер Kia Niro, фирмата установи, че Tesla генерира 26 процента повече емисии от гуми.

„Хибридната Kia Niro осигурява около 30 процента намаление на CO2, докато Tesla вероятно е някъде около 50 процента“, споделя Молдън. „Tesla е по-добра от гледна точка на намаляването на CO2 емисиите. Но после претегляме емисиите от гумите и нещата са по-зле“.

Вторият източник на замърсяване

Според проучване от 2017 г., обичайният шофьор генерира около 4,5 кг емисии от гуми всяка година. Средната глобална стойност на човек е под 1 кг емисии от гуми годишно.

През това време Международният съюз за опазване на природата казва, че гумите са вторият водещ източник на замърсяване с микропластмаса в океаните – след текстила. „Хората харчат купища пари за тези големи машини, а ние наистина трябва да се насочим към малки, леки, икономични превозни средства“, добавя Молдън.

Новината за емисиите от гумите като че ли помрачава дългоочаквания бум на електрическите автомобили по света. В много държави бяха въведени финансови стимули за придобиване на електрически автомобил – данъчни облекчения, бонуси, права за безплатни градски услуги. При все това средната електрическа кола продължава да струва осезаемо повече от такава, която се задвижва от изкопаемо гориво бензин, дизел или газ.

Защо не хибриди

Успоредно с това емисиите от гумите не са единственият тежък екологичен въпрос, повдигнат около електромобилите. Експерти нееднократно предупреждават, че трябва да се внимава за екологичното въздействие на литиево-йонните батерии, използвани за захранване на електрически превозни средства.

Добивът на литий е проблем за цял свят заради относително малкия брой на локациите, където може да се добива, и тежките екологични въздействия върху природата. Освен това двигателите на електромобилите изискват използването на редки метали и огромни количества енергия.

Молден намира, че е по-„безпроблемно“ светът да премине към хибридни превозни средства. „Те едва ли са по-тежки от нормалните превозни средства и дават голямо намаление на CO2 емисиите“, казва той. „Ако искате наистина да се заемете с екологичния проблем, интуитивният начин да го направите е да правите по-малки, по-леки превозни средства. Не по-големи и по-тежки“.

Коментари по темата: „Електромобилите (ще) имат проблем с… гумите”

добавете коментар...

  1. Симо

    В щатите полицията вече масово е с Додж Рем 1500… Тва е с огромени гуми и колко горят и каква поддръжка имат като пари бедна ви е фантазията, а с моята Тесла дори и с новите гуми за 6к ще мина поне 40000км, просто гумите за електромобилите трябва да са по широки както е при доджа и другите бързи или тежки коли и проблемите са решени…
    Никой не споменава практичните решения…
    При реална оценка се виждат предимствата на емектричките… Докато бях с доджа давах много пара за поддръжка и бензин, а откакто съм с тесла нямам никакви разходи за поддръжка,
    Зареждането на батерията е малко скъпичко вече, към 30 долара е, но на работа имаме безплатно зареждане за всички служители…

  2. Б

    Дори да има по-бързо износване заради ускорение, то е ако всеки път се ускорява бързо. Не мисля че всеки кара така.

  3. Фофу

    Все си мисля, че като се изхвърли двигател и скоростна кутия се освобождават поне 400 кила и нагоре. Много случаи са когато електромотора е дирктно закачен към колелеото и отпада и диференциала.
    А пък странно, че никой не е споменавал досега огромните лимузини, джипове и пикапи на комплексарите дето са от 3 тона нагоре и гуми колкото половин валяк.
    Те явно не замърсяват с гумите си, 8 – 10 литра масло на смяна и разход от 14 литра нагоре.

    С други думи, стига глупости. Платени вероятно.

  4. Иван

    Хибридите, колкото и да се опитват да ги пробутват, са като windows vista, ще ги презкочим като технология и ще отидем на ток или водород.

  5. :o)

    е тия частици от гуми за 20 години каране сигурно са по-малко мръсотия от една стара бангия запалена цял ден какво ще изхъврли в атмосферата. Камо ли дърт дизел.
    Айде моля ти се изсмукани от пръстите проблеми.

  6. User

    Хайде ограничения и еко такса за електромобилите. Все още не са доработени технологиите, а да не говорим за бъдещата енергийна криза. Въобще е тъмно бъдещето на електромобилите.

Коментар