Смартфон пазарът продължава да затъва, поредно тримесечие на спад

Слабото търсене на телефони от среден и нисък клас поради продължаващата икономическа рецесия тегли надолу цялата смартфон-индустрия (снимка: CC0 Public Domain)

Дълго очакваното възстановяване на пазара на смартфони пак не се случи. Ново изследване на Omdia показва спад от 9,5% в доставките през второто тримесечие, в сравнение със същия период на миналата година, и 1,2% надолу спрямо предходното тримесечие.

Това означава, че сме свидетели на осем последователни тримесечия на спад на годишна база в общите доставки на смартфони, според проучването. Анализът на резултатите на отделните производители говори за осезаема криза: въздържане от покупка сред потребителите на фона на общата икономическа обстановка, особено в ниския и средния клас.

Резултатите говорят и за нажежаване на конкуренцията между китайските производители – подгласници на пазарните лидери. Ново име влиза в групата на водещите 5 смартфон-марки.

Спад при най-големите

Доставките на смартфони са достигнали общо 265,9 милиона бройки през второто тримесечие на 2023 г. Донякъде е тревожно, че трите най-големи производителя – Apple, Samsung и Xiaomi – отбелязват спад на доставките си с по над 10% от второто тримесечие на 2022 г. до второто тримесечие на 2023 г. Само Transsion Holdings и Huawei нямат спад на годишна база.

Omdia приписва низходящото развитие на пазара на редица фактори. Сред тях е периодът на възстановяване на търсенето на смартфони, наблюдаван по време на пандемията между четвъртото тримесечие на 2020 г. и третото тримесечие на 2021 г.

Анализаторите подчертават, че спадът е показателен и за набора от предизвикателства, които са изправени пред смартфон-индустрията и глобалната икономика, като например проблемите с доставката на компоненти и свиващото се потребителско търсене на фона на висока инфлация.

За какво говорят цифрите

Разглеждайки резултатите на ключовите играчи, Omdia отбелязва, че Samsung има най-много доставки през второто тримесечие на 2023 г., отчитайки 53,3 милиона продадени бройки. Това се равнява на спад от 11,5% спрямо първото тримесечие и 14,3% намаление на годишна база. Omdia обяснява, че това е показателно за слабото търсене на смартфони от среден и нисък клас поради продължаващата икономическа рецесия.

За подобна тенденция свидетелстват и резултатите на Apple. След несъмнено успешното първо тримесечие на годината със своята флагманска серия iPhone 14 и макар да изглеждаше, че гигантът е по-устойчив на бурните ветрове в икономиката, сега Omdia отбелязlа, че Apple вече усеща натиска. Брандът регистрира голям спад спрямо предходното тримесечие. Отчетените 43,2 милиона доставки означават спад от 24,6% спрямо първото тримесечие на 2023 г. и намаление с 11,7% на годишна база спрямо второто тримесечие на 2022 г.

„Apple има силни продажби на премиум модели като iPhone 14 Pro и Pro Max, докато стандартните и Plus модели отбелязаха бавни продажби в сравнение с предшествениците си“, каза старши мениджърът на изследванията на Omdia – Джуси Хонг. „Обикновено от второто тримесечие стандартният модел би трябвало да увеличава общото количество продажби. Но тази година е различно.“

Конкуренция на китайските брандове

Едновременно с това надпреварата на китайските производители продължава с пълна сила. Доставките на Xiaomi са спаднали в световен мащаб до 33,2 милиона, което е срив от 15,7% на годишна база. Марката все още заема третото място в световен мащаб, но е изправена пред силна конкуренция от други китайски производители Oppo и vivo.

Едновременно с това Transsion Holdings регистрира общо 24,5 милиона продажби, което се равнява на 38,4% увеличение на годишна база спрямо 17,7 милиона, доставени през второто тримесечие на 2022 г. Това изтласква компанията пред vivo, правейки я петият най-голям доставчик на смартфони през второто тримесечие на 2023 г.

Коментар