Хората са изненадани от личната им информация, достъпна онлайн

Ако потърсим собственото си име в интернет, резултатите може и да не ни харесат. Но има и какво да направим по въпроса (снимка: CC0 Public Domain)

Какво се знае в интернет за всекиго от нас? Какво ще намерим, ако потърсим информация по собственото си име? Това са се опитали да разберат експертите на Uswitch Broadband с проучване, което описва какво са открили хората сами за себе си и и дали са доволни от информацията в мрежата.

Въпреки че повечето хора могат да потвърдят, че са търсили информация за някой друг онлайн, почти 50% от хората признават, че са правили онлайн търсене и за самия себе си. Най-заинтригуваните от това каква информация могат да намерят онлайн за себе си са тези на възраст 25-34 години, като 63% в тази възрастова група са ровили из мрежата, за да разберат какво се знае в интернет за тях. Обратно, само една трета от тези на възраст 55+ са питали търсачките за самите себе си.

„Проучвайки известни хора онлайн, може да очаквате да видите своя профил в Wikipedia или IMDb. Но за обикновения човек, когато го попитат какво може да намери онлайн за себе си, се оказва, че първите три сайта, които показват личната им информация, са Facebook, Instagram и Linkedin. Почти 30% от хората имат Facebook профил. Той се появява, когато въвеждат името си в търсачка като Google. Това беше най-често срещаният сайт за социални медии, като Instagram се появява при 12%, а LinkedIn при 11% от хората“, според авторите на изследването.

„Може би е логично да се очаква профилите ни в социалните медии да се появят при търсене за повечето от нас, тъй като тяхната идея е е да ни поддържат свързани онлайн…. Някои хора обаче са открили доста лични подробности, включително всеки десети е намерил свои снимки. Още по-тревожно е, че 5% намират домашния си адрес като обществено достояние. 4% дори намират датата си на раждане, когато въвеждат името си в онлайн търсене!“, отбелязва докладът.

Над една трета от помолените да извършат търсене по собственото си име са открили информация, която ги е изненадала. Почти една четвърт са пожелали определена информация, която са намерили, да не би била достъпна онлайн. Тази цифра е много по-висока за хората във възрастова група 18 – 34, като близо 40% желаят определено онлайн съдържание да не би било публично достъпно.

Осъзнаване на дигиталния отпечатък

„С развитието на интернет през последните години започнахме да разбираме колко трайни отпечатъци оставят нашите онлайн действия и че всичко, което правим в мрежата, формира и надгражда нашия „дигитален отпечатък“. Дългосрочните последици от това може да не са първата ни мисъл, когато публикуваме на пръв поглед невинна ваканционна снимка или туит в търсене на работа. Но над една трета от запитаните признаха, че досега не са обръщали никакво внимание на дългосрочните последици от споделянето на информация онлайн“, добавят авторите.

Въздействие върху кариера и образование

Едно важно въздействие, което трябва да се вземе предвид, е влиянието върху бъдещите перспективи за заетост и образование. Фирмите, в които човек може да пожелае да кандидатства за работа, биха могли да направят малко търсене за него по собственото му име. И в някои случаи информацията, която HR отделите ще намерят, би могъл да повлияе негативно на решението им за наемане. Затова съветът на авторите на проучването е всеки човек да потърси какво знае интернет за него и да е наясно какво биха могли да узнаят потенциалните бъдещи работодатели за него.

„Почти 30% от хората са открили онлайн информация, която – според тях – може да повлияе негативно на бъдещата им работа и перспективи за образование. За тези на възраст 25 – 34 години делът е почти 45%“, казват изследователите.

Възможна ли е промяна?

Почти една четвърт от всички респонденти съжаляват, че са публикували някои неща онлайн в миналото си. Младежите в диапазона 25-34 г. са най-съжаляващата възрастова група.

„Загрижени за начина, по който ни възприемат онлайн, не е изненада, че някои от нас може да искат да изчистят онлайн присъствието си. Въпреки това само 7% от хората са правили опити да го направят. Други 17% заявяват, че биха искали. Facebook, Instagram и TikTok са трите най-популярни социални медии, където хората са правили опити да изчистят онлайн образа си. Facebook обаче доминира в това: повече от половината от всички респонденти, които са премахнали акаунт в социални медии, са избрали да изтрият своя профил във Facebook“, подчертават авторите.

Поколенчески разлики

Това, което е ясно е, че по-младите поколения (Поколение Z и късните милениали) са по-склонни да имат онлайн присъствие, от което не са напълно доволни – и са правили или искат да се опитат да поправят това. Почти 40% от хората в тези две възрастови групи смятат, че онлайн информацията за тях може да повлияе на перспективите им. Доста по-слабо е осъзнаването при поколението X (28%) и при бейби-бумърите (13% ).

В светлината на тези разкрития не е изненадващо и, че Поколение Z и милениалите имат много по-голямо желание да изчистят онлайн облика си.

Препоръките на експертите

Макс Бекет, експерт по широколентов интернет при Uswitch.com, споделя най-добрите си съвети за намаляване на нежелания цифров отпечатък и прочистване на съществуващото онлайн присъствие. „Въведете своята лична информация като пълното си име, адрес и телефонен номер в търсачка – и търсете назад, постарайте се да изтриете всички публични акаунти, които се появяват, или се свържете директно с уебсайтовете с молба да бъдете премахнати.“

Както се вижда от статистиката, социалните медии често са първото нещо, което се появява в резултатите от онлайн търсене за нечие име, затова за всеки човек си струва първо да прочисти профилите си в различните социални мрежи. Тези, които човек не използва вече, е по-добре да бъдат окончателно изтрити.

Що се касае до други „резултати“ и онлайн присъствие, хората могат да се обърнат директно и до фирмите-оператори н а търсещи машини. „Направете директна заявка до търсачките. Тук можете директно да поискате, например, от Google да премахне всяко остаряло съдържание. MySpace вече може да е далечен спомен, но за да сте сигурни, че останките от вашето онлайн минало са изчезнали завинаги, можете да използвате Wayback Machine, за да търсите лична информация в неговия архив, включително от сайтове, които са затворени.“

Коментари по темата: „Хората са изненадани от личната им информация, достъпна онлайн”

добавете коментар...

  1. Истината

    Глупавите хора сами се излагат на показ и стават за посмесище. Всеки човек, който ползва и имам профили по социалните мрежи е пълен глупак и никакво триене не може да помогне.

Коментар