Презареждаемите хибридни коли няма да постигнат нулеви емисии в транспорта, но могат да помогнат за намаляване на въздействието върху климата. И, според експерти, те няма да бъдат заменени от електромобилите в скоро време.
За да ограничи глобалното затопляне до 1,5 °C, международното споразумение за климата от Париж от 2015 г. определи 2050 г. като глобален краен срок за постигане на нулеви емисии на парникови газове. Това означава, че превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива, ще трябва да останат в историята.
Тъй като автомобилите обикновено имат експлоатационен живот от 15 до 20 години, достигането до нулеви нетни емисии до 2050 г. вероятно ще означава, че трябва да спре производството на нови автомобили, задвижвани с ДВГ, след около 2035 г.
Много от големите автомобилни компании вече предлагат електрически версии на своите модели, а някои дори обявиха планове да произвеждат само и единствено електрически автомобили след 2035 г. Но не всички автомобилни производители са на едно мнение по този въпрос.
Toyota не бърза
Един от лидерите, Toyota, подчерта, че планира да предложи набор от опции, включително превозни средства с водородни горивни клетки, вместо да се фокусира изключително върху електрически превозни средства. Говорител на корпорацията каза наскоро, че Toyota се фокусира върху това как най-бързо да намали въглеродните емисии, а не върху това колко превозни средства от определен тип може да продаде.
Компанията продължава да пуска нови хибридни превозни средства, включително презареждаеми, които могат да се движат на къси разстояния само на електричество с помощта на малка батерия.
Някои екологични групи критикуват бавния подход на компанията към електромобилите. За да стигнем до нулеви емисии, твърдят те, ще имаме нужда от изцяло електрически превозни средства и колкото по-скоро, толкова по-добре.
Но в скорошни интервюта главният изпълнителен директор на Toyota Акио Тойода повдигна съмнения относно това колко бързо автомобилната индустрия може да направи рязък завой по отношение на изкопаемите горива. Той определя като „трудна задача“ амбициите на някои страни да достигнат положението, при което половината от продажбите на нови автомобили до 2030 г. е само на електрически автомобили.
Toyota вижда хибридите като достъпна опция, която клиентите ще желаят и която може да играе ключова роля за намаляване на емисиите.
Два вида хибриди
Две различни категории превозни средства се наричат хибриди. Конвенционалните хибридни електрически превозни средства имат малка батерия, която помага на двигателя, работещ с петрол, като възстановява енергията по време на шофиране. Те не могат да се движат повече от няколко километра на батерия. По-скоро батерията помага за намаляване на разхода на гориво и може да осигури допълнителен въртящ момент. Оригиналните модели Toyota Prius са сред най-познатите традиционни хибридни превозни средства.
Презареждаемите хибридни превозни средства, от друга страна, имат батерия около 10 пъти по-голяма от тази в традиционния хибрид. Тя може да бъде включена и заредена с електричество. Презареждаемите (плъг-ин) хибриди обикновено могат да изминават докъм 40 км. на електричество, а за по-дълги разстояния преминават към бензинов двигател. Prius Prime, представен през 2012 г., е такъв хибрид.
Хибридните превозни средства имат ясно измерими ефекти, когато става дума за климатични промени: преминаването от задвижването с петрол към хибридна версия на същия модел ще означава намаляване на емисиите с около 20% по време на шофиране.
Плъг-ин хибридите и електромобилите могат да бъдат отговорни за по-значително намаляване на емисиите, въпреки че да се определи колко точно помагат на климата може да бъде сложно упражнение. Отговорът до голяма степен зависи от навиците за шофиране и зареждане, казва Георг Бикер, изследовател в Международния съвет за чист транспорт (ICCT).
Не е изненадващо, че електрическите превозни средства произвеждат по-малко въглеродни емисии през целия си живот от колите, задвижвани с ДВГ. Значителна част от емисиите на EV се дължат на производството, особено на техните батерии. Общите емисии от електромобилите зависят и от източниците на електроенергия, използвани за зареждане на техните батерии.
За Европа се смята, че електромобилите осигуряват 66-69% намаляване на емисиите. За САЩ този процент е сходен:60-68%. В Китай, където мрежата се захранва от по-голяма част от силно замърсяващата енергия от въглища, съкращенията са по-ниски, между 37% и 45%.
Очаква се разликата между електромобилите и превозните средства, задвижвани с ДВГ, да нараства, тъй като мрежата ще се захранва все повече от възобновяеми източници и по-малко от изкопаеми горива.
Разликата между различните пазари се влияе до голяма степен и от навиците при шофиране. Автомобилите, задвижвани с ДВГ в САЩ, имат по-висок разход на гориво, така че има по-голямо въздействие от преминаването към електричество.
Навиците при шофиране и зареждане са в основата на дебата за плъг-ин хибридите. В идеалния случай превозните средства могат да използват електричество през по-голямата част от своя пробег. Повечето нови плъг-ин хибриди днес имат пробег докъм 75 км. на електричество, което е достатъчно за ежедневните нужди на много хора – за пътуването от и до работното място, казва Дейвид Голке, енергиен и екологичен анализатор в Argonne National Laboratory.
За хората, които се движат предимно в градска среда, батерията е основният източник на енергия за превозното средство. Така на практика то е електромобил в ¾ от времето. От друга страна, студеното време може да ограничи пробега, така че през зимата колата използва повече бензин.
Пътят напред
Силен фактор за пазара ще се окажат регулациите и стимулите за по-екологични превозни средства. САЩ например предвижда нови данъчни кредити за плъг-ин хибриди и за електрически превозни средства (при условие че отговарят на изискванията за цена и местно производство).
На други големи пазари натискът на политиките е в полза на електрическите превозни средства пред плъгините. Някои европейски държави като Германия започват постепенно да премахват субсидиите за плъг-ин хибриди. В Азия често субсидиите за плъг-ин превозни средства са по-ниски от тези за електрически коли.
От друга страна инфраструктурата за зареждане, както и опасенията относно пробега, са сред водещите причини, поради които потребителите избягват електрическото превозно средство, казва Марк Сингър, изследовател в Националната лаборатория за възобновяема енергия в САЩ. Тези опасения залягат в основата на избора на някои потребители в полза на плъг-ин хибридите.
Проблемът с обществената инфраструктура за зареждане обаче постепенно избледнява, защото доста инвестиции се наливат в тази посока. Достъпът до системи за зареждане все повече ще отпада като проблем или ще остава на дневен ред само за обитателите на отдалечени и не много гъсто населени региони.
Паралелно с това и батериите се усъвършенстват и могат да поемат все по-голям заряд, осигурявайки и по-дълъг пробег.
Декарбонизацията на транспорта няма да изглежда еднакво навсякъде. Как ще се впишат хибридите в този преход, предстои да видим – особено из пазари, които все още не са приели строги регулации относно бъдещите продажби на автомобили.
Хибридите НЕ са най-голямата тъпотия или поне не са по-голяма от твоите мозъчни творения.
Хибридите са най-голямата тъпотия, хем така хем иначе, двойно по-скъпо и пак 1 милион части за ремонт и по-скъпа поддръжка.