Gartner: големият аутсорсинг се завръща

Дефицитът на ИТ таланти породи верижна реакция, която доведе до пълна промяна на ролята на ИТ директорите (снимка: CC0 Public Domain)

Новите договори за изнасяне на ИТ дейностите стават все повече и има основания да се очаква, че те само ще се увеличават. До голяма степен причина за това е невъзможността на бизнеса да задържа квалифицираните ИТ служители. Експертите с подходяща квалификация предпочитат да работят във фирми-доставчици на технологии. От друга страна и ролята на ИТ директорите в различните индустрии се променя. Те вече не са лицата, които вземат решение за внедряването на дадени технологии.

Два големи договора за аутсорсинг сделки бяха сключени наскоро. По-рано през януари Канадските пощи обявиха, че са сключили споразумение за прехвърляне на Innovapost – вътрешния отдел за ИТ споделени услуги – към Deloitte Canada. С това организацията се опитва да подобри доставката на продукти и услуги с дигитална поддръжка. Vodafone пък обяви 10-годишна сделка с Microsoft за 1,5 милиарда долара за поддръжка на цифрови платформи за повече от 300 милиона фирми, организации от обществения сектор и потребители в Европа и Африка.

Тези два договора обаче представляват само върхът на айсберга по отношение на големия ИТ аутсорсинг, смята Джон-Дейвид Лавлок, анализатор и почетен вицепрезидент в Gartner. „Главните информационни директори имат големи трудности с наемането и задържането на служители. Те пострадаха от голямото напускане като всички – ала не успяха да се възстановят.“

Налице е и друга промяна – на предпочитаното работно място. ИТ служителите, които притежават желаните умения, се насочват към доставчиците на технологии. „Това означава, че запълването на празнината в техническите умения става все по-трудно и по-трудно“, казва Лавлок.

Едновременно с това организациите от всякакви сфери продължават да намират все повече и повече приложения за технологиите. ИТ са се преместили от бек-офиса към фронт-офиса. Но за дигиталните бизнес-инициативи е необходимо първо да се изгради или внедри подходящата технология, а за да се случи това, първо трябва да бъдат намерени хората с правилните умения. И това става все по-трудно, по думите на експерта на Gartner.

Един от начините за заобикаляне на недостига на умения са краткосрочните, малки аутсорсинг сделки. Към 2027 г., според анализаторската компания, с около 50% повече ще се плаща към външни ИТ изпълнители в сравнение с вътрешния ИТ персонал – и това ще е така в повечето индустрии. Водещ фактор ще е неспособността на CIO да задържат по-висококвалифициран персонал. „Има много повече технологии, които се нуждаят от по-сериозен набор от умения“, добави той.

Последната прогноза на анализаторската компания показва, че ИТ услугите ще продължат да отбелязват ръст през 2024 г., превръщайки се в най-големия сегмент от ИТ разходите – за първи път. Разходите за ИТ услуги се очаква да нараснат с 8,7% през 2024 г., достигайки 1,5 трилиона долара. Според Gartner, това до голяма степен се дължи на стремежа на компаниите да инвестират в проекти за организационна ефективност и оптимизация, които са от решаващо значение в този период на икономическа несигурност.

Някои големи марки, които се славят с видими технологични иновации, може и да успеят да задържат – и даже да продължат да привличат – висококвалифицирани технологични таланти. Но, според Лавлок, повечето фирми ще продължат да си имат проблеми при наемането на технологични таланти.

Такива компании може да разглеждат настоящата криза с уменията като краткосрочен проблем, с който трябва да се справят, като наемат външни ИТ изпълнители.

Завръщането на договорите за ИТ аутсорсинг осезаемо променя и ролята на CIO. „Главният технологичен директор вече не е индивидът, който взема решение за стратегическата посока и технологията, която да внедри. Ценностното предложение на ролята се променя. Сега ИТ директорите трябва да се адаптират към нова роля, в която определят тона и посоката на технологиите в компанията – и управлява хората, които го внедряват, управляват времето им – от името на компанията- потребител.

Коментар