Митата за е-коли вдигат напрежението между ЕС и Китай

Европейските мита за китайските електромобили ще се разследват от СТО
(снимка: CC0 Public Domain)

Пекин е подал жалба до Световната търговска организация заради налагането от Европейския съюз на временни мита в размер на до 38% върху вноса на електрически превозни средства от Китай, в сила от 5 юли.

„На 9 август Китай обжалва пред механизма за уреждане на спорове на Световната търговска организация временните антисубсидийни мерки на ЕС за електромобилите“, каза в изявление говорител на министерството на търговията на страната.

Ведомството обясни, че жалбата цели „защита на правата за развитие и интересите на индустрията за електрически превозни средства и сътрудничеството в глобалния процес на зелена трансформация“.

Според китайските власти, решението на ЕС няма фактическа и правна основа, сериозно нарушава правилата на СТО и „подкопава цялостната ситуация на глобалното сътрудничество за справяне с изменението на климата“, се казва в позицията.

„Призоваваме ЕС незабавно да коригира погрешните си практики и съвместно да поддържа стабилността на икономическото и търговско сътрудничество между Китай и ЕС, както и индустриалните и доставките на електромобили“, казват от министерството на търговията.

Решението на ЕС за налагане на мита бе обявено в началото на юни. То стана факт, след като Европейската комисия заключи в свое разследване миналата година, че държавните субсидии на Китай за местните производители на автомобили „несправедливо подкопават позициите на европейските конкуренти“.

Тогава министерството на търговията на Китай заплаши да заведе дело пред СТО, твърдейки, че разследванията са нарушили правилата на СТО, както и законните права на засегнатите компании.

Като цяло Брюксел е изправен пред трудна дилема и нужда да балансира хитро и далновидно, като хем се опитва да защити автомобилната индустрия на Европа, хем да продължи да насърчава прехода към зелена икономика, в частност по-екологичен транспорт, и да запази търговските си отношения с Пеки

В това деликатно положение ЕС започна редица разследвания, насочени към китайските субсидии за слънчеви панели, вятърни турбини и влакове. Пекин, от своя страна, започна собствени разследвания на вноса на бренди и свинско месо от Европа.

Възходът на Китай като топ-производител на електромобили се обяснява с целенасочена индустриална стратегия, при която през последните години Пекин налива огромни държавни средства в местни фирми, както и в научноизследователска и развойна дейност.

Този подход даде на китайските фирми критично предимство в надпреварата за предоставяне на по-евтини, по-ефективни електромобили пред водещите европейски производители на автомобили. В момента китайските електромобили в момента заемат около 11% от пазара на електрически превозни средства в ЕС.

ЕС е вторият голям пазар за е-колите на Китай, който налага мита за електромобилите от азиатската страна. Съединените щати вече наложиха такива мита до над 100 процента. Канада обмисля подобни действия.

Коментар