Облачна платформа за електронно подписване на документи пести ежегодно над 2 млн. листа хартия и повече от 1 млн. часа от процеси на стойност 10 млн. евро. Системата, разработена от IBS България, се ползва от над 70 хиляди потребители и над 1000 компании в 25 държави, стана ясно на технологичното събитие IT Compass 2025, което фирмата организира през седмицата в столичния х-л Хаят Риджънси.
GURU портфолиото с решения за електронно подписване включва TIMEOFF.GURU (за отпуски), TIMEON.GURU (за отчитане на отработени часове), PROFILE.GURU (за трудоустрояване и обучение) и DIGISIGN (за електронно подписване на документи). В системата са налични всевъзможни справки и отчети, а всички файлове са криптирани, подчерта Мирослав Долапчиев, директор на софтуерната група в IBS България.
„Платформата е достъпна по всяко време, отвсякъде. Само с три клика се пуска заявка за отпуска. Докато повечето организации просто дигитализират формуляра за отпуска, ние предлагаме единна платформа, чрез която могат да се подписват електронни документи по всички възможни начини, включително от телефон или компютър, таблет с биометрични данни, чрез двуфакторна идентификация с имейл и SMS/Viber код, а също и с еднократен КЕП или автоматично подписване с КЕП”, поясни Долапчиев.
Сред потребителите на услугата е UniCredit Bulbank, където е постигната почти пълна интеграция на всички процеси в банката, изискващи подписване. Това може да са протоколи, документи за заеми, депозити или други продукти, договори и анекси със служители на банката, разказа Ивайло Главчовски, главен оперативен директор в UniCredit Bulbank.
Той коментира и темата за изкуствения интелект. „Крайно време е да се разбере, че банките са технологични фирми и като такива предстои в следващите две години да се справят с предизвикателствата, които изкуствения интелект поставя, и особено с регулациите, които Европейският съюз наложи в този сектор. Първо трябваше да проучим изкуствения интелект по-добре и едва след това да се пристъпи към изработване на законодателство в ЕС”, каза Главчовски.
При внедряване на AI в банките, първоначално може да се започне с въвеждане на елементарни модели за отговори на основни въпроси, свързани с дейностите на финансовата институция. На следващо място стои въпросът с киберсигурността, където според Главчовски, регулациите в тази сфера (като DORA и NIS2) отново са изпреварили прагматичния подход. „Въпреки това ние смятаме, че моделите с използване на изкуствен интелект трябва да са отворени към потребителите и, че ще се използват повече по-малки, но по-тясно специализирани модели”, посочи той.
Друг клиент на платформата, компанията за краткосрочно отдаване на автомобили под наем „Top Rent A Car”, е постигнала пълно дигитализиране на всекидневния обмен на разнообразна документация, свързана с процеса по наемане на превозни средства, сподели Пламен Пеев, оперативен мениджър във фирмата, която разполага с 16 офиса у нас и нов офис на летище Отопени в Букурещ, Румъния.
През изминалата 2024-та година Top Rent A Car се е справила с две основни предизвикателства: дигитализация на процеса по даването на коли под наем и реализиране на проекта Top Mobility за отдаване под наем на електрически велосипеди и скутери, за сега само за територията на Варна, но с перспектива услугата да се разрасне и в София, Пловдив и Бургас.
В резултат от въвеждане на дигиталната платформа DIGISIGN, в компанията вече изцяло се работи без хартиени документи. „При средно 400 клиента на ден, които подписват по 6 отделни документа на хартия, постигнахме не само ускоряване на обслужването, но и спестихме над 200 хиляди листа хартия от въвеждане на услугата през август 2024 г.”, сподели Пенев, според когото всички тези нововъведения са допринесли за повишаване удовлетворението на клиентите.