Много обществени поръчки за ИТ са самоцелни

Николай Аврамов, управител на Парафлоу, подчерта, че при обществените поръчки за ИТ е важен резултатът, а не това колко са поръчките и кой ги печели

Николай Аврамов, управител на Парафлоу, подчерта, че при обществените поръчки за ИТ е важен резултатът, а не това колко са поръчките и кой ги печели

Преди две десетилетия нивото на информационните технологии в България беше такова, че фирмите се радваха, когато си купят факс. ИТ прохождаха със счетоводни програми и малки мрежи.

Оттогава досега ползването на ИТ се увеличи стотици пъти и радващото е, че има организации, които не работят на парче, а гледат напред.  Това позволява да се планират ресурси и да се решават проблемите, заяви Николай Аврамов, управител на системния интегратор Парафлоу Комуникейшънс, на днешния форум BizTech в София.

Два ключови проекта определят бъдещата насока за развитие на компанията, която тези дни навършва 18 години. Парафлоу печели проект по Темпус за интеграция на мрежите на 3 български университета, както и проект на ОББ за изграждане на ИТ и комуникационна инфраструктура в новата й сграда.

„При преговорите и изпълнението на тези проекти разбрахме, че няма много фирми у нас, които знаят какво да правят”, спомня си Аврамов. „Продължихме да работим в тази насока – по проекти и решения на проблемите. Изпълняваме множество обществени поръчки и през цялото това време извършваме системна интеграция”.

Доста от обществените поръчки обаче са самоцелни и при процедурата, и при използване на резултата. Затова няма достатъчно добри резултати в ИТ, отбеляза Аврамов. Анализаторите трябва да обърнат внимание на този въпрос – не колко са поръчките и кой ги е спечелил, а какво се случва след това, препоръча той.

Управителят на Парафлоу наблегна и на контактните центрове, които завършват решенията на компанията по вертикала.

„Принципно, реализацията на контактни центрове дава ниво на автоматизация на процесите, което отхвърля човешката некомпетентност. Ние даваме повече – още едно ниво на автоматизация, като интегрираме с контактния център и останалите системи, вкл. CRM и BI. Това повишава продуктивността на персонала във всяка организация”, допълни Аврамов.

Боян Бойчев, управител на софтуерния дистрибутор BMG, даде за пример фрапантен случай за лошо дефинирана обществена поръчка. ИТ компания си свършва качествено и в срок работата по проект за е-услуги в община, в резултат на което са пуснати 40 е-услуги. В следващите две години обаче регистрираните потребители на тези услуги са само 5.

„Проектът е за петцифрово число, пуснати са 40 услуги. Изпълнението е добро, но самото задание е безсмислено. Подобни поръчки ще бъдат направени и в други общини”, коментира Бойчев.

Коментар