Следващият път, когато ви се прииска да споделите гнева си или тъгата си във Facebook, помислете за своите приятели. Оказа се, че настроението е заразно в социалните мрежи.
Емоциите се разпространяват между хората, които са свързани, казват учени от Университета на Калифорния в Сан Диего. Екипът е анализирал над един милиард статуса от около един милион Facebook потребители.
Проучването установява, че негативните мнения имат „ефект на доминото”. Това води до нарастваща вълна от песимистични мнения на други.
Но ефектът не се ограничава само до негативните емоции. Когато хората опишат щастливи статуси, те се разпространяват също. Оказало се даже, че са още по-„заразни” от тъжните статуси.
На психолозите е добре известно, че емоциите имат свойството да се предават сред хората, но досега изследванията са разглеждали този ефект в светлината на директния контакт на хората един с друг. Последното проучване потвърждава, че същото се случва и когато хората са в контакт онлайн.
Изследователите са използвали компютърна програма за анализ на емоционалното съдържание на анонимни статуси на английски език, публикувани във Facebook в периода от януари 2009 г. до март 2012 година. Учените не са имали информация за имената на хората, нито дори за съдържанието на техните послания.
Екипът открил, че всеки „мрачен” пост предизвика допълнително 1,29 повече негативни мнения (в сравнение с нормалното) сред приятели на публикуващите. Всеки щастлив пост довежда до допълнителни 1,75 положителни мнения сред приятелите.