Нова литиева батерия обещава по-дълъг пробег на колите

Компанията Sakti3 от Мичиган твърди, че е разработила батерия, която има двойно по-голяма енергийна плътност от най-добрите днешни литиево-йонни батерии. Прототипните твърдотелни литиеви клетки на фирмата са достигнали 1143 ватчаса на литър – стойност, която би променила не само пробега на всяка електрическа кола, но и цената й, казва пред Scientific American съоснователят на Sakti3 – Ан Мари Састри.

Подобна технология със сигурност би била от полза за електрическите автомобили. Енергийната плътност е нещо като Светия Граал за този сектор, защото подобрява един аспект на електромобилите, за който повечето хора все още са сигурни: пробега, пише GreenTech.bg.

Колкото повече енергия може да се събере в единица пространство, толкова повече път ще измине колата. Но има и друга полза освен по-голямата енергийна плътност – това е цената. Sakti3 работи усилено, за да намали цената на киловат час. Технологията носи ползи и за безопасността – твърдотелните батерии са по-малко летливи от тези с течен електролит.

Батериите на Sakti3 са направени чрез процес на отлагане на тънък филм, подобен на този при плоските екрани и фотоволтаичните слънчеви клетки. Твърд и тънък слой разделя анода и катода и действа като електролит, чрез който се прехвърлят йоните. Химията на този разделителен слой в момента е търговска тайна.

Иновативната батерия все още не са изпитани извън лабораторията. Нито пък енергийната им плътност е проверена от независим орган. На всичкото отгоре повечето от техническите им подробности все още са тайна.

Но Sakti3 вече привлякла вниманието на General Motors, която дори е инвестирала в новата технология чрез поделението си GM Ventures. Това не е гаранция за успех, но показва, че технологията има перспективи и най-вече шанс за достигане до пазара.

Коментар