
Идеята софтуерът да се плаща като комунална услуга се превръща в реален бизнес модел за все повече компании. Традиционните схеми за покупка на вечни лицензи за програмите, с които работят професионалисти и офис служители, скоро ще станат спомен от миналото. Клиентите на софтуерните компании ще трябва да плащат постоянно и “доживот” за продуктите, които ползват, така както всеки плаща ежемесечни сметки за телевизия и интернет, ток, вода и други комунални услуги.
И в момента редица облачни услуги – например за музика, съхранение на данни, офис приложения и други – се предлагат по подобен начин. Но какво ще кажете за софтуер като услуга на професионални пакети за проектиране от рода на AutoCAD? Скоро, много скоро – от 1 февруари 2016 г. не само AutoCAD, но почти всички останали софтуерни продукти на Autodesk ще се предлагат единствено на базата на регулярни абонаментни плащания.
[related-posts]
Американският разработчик обяви, че след една година ще прекрати продажбите на пожизнени лицензи за флагманските си продукти AutoCAD, 3ds Max, Maya, InfraWorks, Inventor, MotionBuilder и други, общо 22 професионални програми. Считано от 1 февруари 2016 г., новите клиенти на Autodesk ще трябва да плащат за софтуера регулярно, за да могат да го ползват в работата си.
Новата схема на плащане се представя от Autodesk като нещо много добро за клиентите – те ще могат да съкратят първоначалните разходи, да опростят управлението на продуктите и да добавят лесно нови инструменти в работния процес. Освен това подобни лицензи ще позволят на клиентите на Autodesk да ползват софтуера на компанията на повече устройства.
Софтуерът, доставян с временни лицензи, няма да се различава по състав и начин за съхранение на файловете от този с постоянен лиценз. Всички приложения и данни ще се съхраняват на локалния компютър, а потребителите ще ползват винаги последните версии на продуктите с максималния набор от възможности, уверява Autodesk. Клиентите на компанията, закупили постоянни лицензи до 1 февруари 2016 г., ще могат да продължат да ги ползват.
“Нашите клиенти отдавна се нуждаят от по-гъвкав подход към лицензирането и по-бърза възвращаемост на инвестициите в софтуер. Преходът към абонаментен модел ще позволи на Autodesk да удовлетвори тези нужди, като заедно с това предостави лесен достъп до широко портфолио от технологии”, коментира Андрю Анагност, вицепрезидент на Autodesk.
Преходът към абонаментен модел е отчетлива тенденция на пазара за софтуер. През юни 2013 г. Adobe Systems прекрати пускането на нови версии на пакета Creative Suite и го замени с облачна услуга Creative Cloud. Всички приложения в пакета се продават под формата на абонамент, вкл. Photoshop, InDesign, Illustrator, Dreamweaver и Premiere Pro. Клиентът вече няма възможност да плати еднократно за дадена програма и да я ползва докато му е необходима – вместо това се изискват регулярни плащания на месечни или годишни такси.
Най-големият разработчик на софтуер, Microsoft, също върви в това направление. Компанията пусна облачната услуга Office 365, която концептуално наподобява Creative Cloud – например, по заделянето на пространство в облака и възможността за зареждане на приложения на локалния компютър. Но Microsoft все още не се е отказала от постоянните лицензи и нейните потребители могат да платят за Office еднократно и да го ползват вечно.

11 коментара
nishto nqma da napravqt 🙂 otrqzvash dostapa do internet na programata i si q shtrakash kolkot si iskash s poredniqt crack (blizard opitaha toq nomer i ne im se poluchi (starcraft2) ) ne razbraha li che nqma kak da se spre piratstvoto (nevazmojno e) rusnacite go kazaha edinstveniqt variant da spresh piratstvoto e da spresh interneta a tova nqma da se sluchi poneje koeto i pravitelstvo da go napravi oznachava avtomatichno da bade svaleno ot vlast i ubito s kamani 😀
Sorry za latinicata no jiveq v uk i ne polzvam kirilica (ne mi trqbva) 🙂
Тепърва ще се видят последствията за подобен род услуги като абонамент.
На някой много му се иска да спре пиратството, но ще си вкара мощен автогол, усещам.
Едно е някой да ти дава услуга, като абонамент в която той ти върши работа,
а съвсем друго е лицензче, на нещо в което ти вършиш цялата работа , като абонамент 🙂
Живота ще покаже, дали няма да върнат лиценз копията пак 🙂
Ами как да се напапкат, като трябва и такива платени тролове, като бай Иван да лапкат. Интересно, как ли реши, че ограбвам някого?!
По-добро за клиентите? Глупости на търкалета. По-добре е само за производителите, а от клиентите – май само за тези, които не са завършили 3-ти клас и не могат да си го сметнат, сигурно. Не е трудно да се сметне колко струваше например Photoshop CS6, за “вечен” лиценз и колко струва сега Photoshop CC. Не ми се търсят конкретните числа, но мисля, че за около 1.5 год. се изравняват. Същото е положението и с Офис365. Т.е. – да, в началото си лесно зарибен, но след 1.5 год. почваш да губиш яко от ежемесечното цакане, ако искаш да си вършиш работата законно. Ейииииии… не се наядоха…
Токът и водата се плащат на абанамент, само че има уреди отчитащи колко съм потребил за даден период от време. Я сега да видим к’ъв уред ще измислят за това, след като изкат и те да са сред този вид услуги. Сигурно с покупката на CAD-а ще те накарат да си купиш и още един бацил който да си пляснеш на компютъра доброволно.
Тлъстите програмисти, ако сега с един техен продукт изкарваха милиони, сега искат да изкарват милярди.
То докато научиш програмата и тези велики умове ще са по 300кг. от преяждане. Имаше съобщение че се пускат безплатно а сега абонамент и имало безработицааа. Ах тези програмисти искат и до марс да патуват на разхотка.
По добре. По малка сума – но месечно и винаги ще има съпорт и нови версии.
Абе програмистите едва ли ще усетят нещо. Печалбата ще е предимно за акционерите. А иначе “горят” тези които не могат да си позволят таксите – разбирай 99% от българите. 🙂
Браво!
Това е начинът и родните програмисти да си потърсят добро заплащане в родината си.
А не да бъдят грабени от Незнайко.
Намвриха и начин да се противопоставят на краковете. Представете си например SPSS никога не бих я имал по друг начин шибаната програма струва 800$
намериха начин за поробване на лоялните корпоративни клиенти 😀