Купувачите на коли днес имат много повече информация, отколкото преди 15 години. По данни на Google, три четвърти от всички авто-купувачи днес прекарват часове в предварително проучване, преди да посетят магазин.
Те могат да намерят разнообразна информация за характеристики, цени, стимули и често свеждат своя избор до малък брой превозни средства. Някои посещават само един търговец, след като вече са си общували онлайн за цени и наличности.
Очевидно, автокъщите трябва да преосмислят начина, по който подхождат към клиентите си, пише канадския вестник The Globe & Mail. Вместо продавачите да гледат на клиентите като на „мишени”, те трябва да възприемат по-мек подход, стараейки се да направят преживяването в автокъщата достатъчно приятно, така че информираният купувач да избере да извърши покупката си именно там.
Тактиката на продажбите при силен натиск, с часове, прекарани в говорене и ровене в документи, както и съобщаването в последния момент за различни такси, надбавки и финансови „изненади” могат да прогонят купувачите.
Практиката показва, че борбата вече не винаги е за най-ниската цена. Клиентите все по-често са готови да плащат повече за цялостното си преживяване.
„Автокъщите вече не се нуждаят от търговци”, казва Тим Уилсън от Google, който води автомобилната програма на компанията в Канада, пред The Globe & Mail. „Те се нуждаят от фасилитатори, които карат клиента да се чувства доволен от своето преживяване”.
В стари времена дилърите разполагаха с „цялата информация за ценообразуването в своите тайни малки черни тефтерчета”, допълва той. Но тази информация вече е на разположение на всеки, който иска да я провери. Дилърите нямат друг избор, освен да свикнат с новата „порода” купувачи, въоръжени с повече информация от всякога.
Една статия в специализирания Ward’s Auto цитира изследване, според което 42% от авто-купувачите вече използват няколко устройства за проучване преди покупките си: не само персонални компютри, но смартфони и таблети. Този дял се е увеличил до 80 процента през последните пет години, според браншовата организация AutoTrader.
Нещо по-лошо: търговците в авто-салоните днес вече се сблъскват с купувачи, които сравняват оферти в реално време от различни авто-къщи, докато стоят в един магазин за автомобили! Това може да вбеси търговците, особено след четвъртия или петия път.
Специалистите предлагат на търговците да се съсредоточат върху по-екзистенциални заплахи за своя модел на работа. Например Amazon. Целта на това дружество – според Джеф Коул, директор на Университетския център по дигитално бъдеще я Южна Калифорния – е „да продава всички автомобили в Америка онлайн и да превърне автокъщите в сервизни центрове”.
„Налице е дълъг списък с предприятия, които са изхвърлени от бизнеса благодарение на Amazon”, казва Коул.
Всичко това, заедно с опитите на Tesla Motors да прескочи традиционния модел на франчайзингови партньорства и дилърства в автомобилния бранш, е огромно предизвикателство, което навярно тотално ще преобърне начина, по който се предлагат и продават автомобили.