Основна пречка пред навлизането на облачните услуги е прехвърлянето на отговорността при клиента, заяви Найден Неделчев, заместник-директор на отдела „IT Security and Audit” в GfK по време на Cloud Leadership Forum 2016, организиран от IDC България.
Готовите договори, в които доставчиците определят рамките на собствената си отговорност, притесняват сериозно компаниите. „Голяма част от потребителите на клауд услуги са малки компании, които нямат ресурса да преговарят. Те са поставени в ситуацията да приемат условията или да се откажат от ползване на услугата”, поясни Найден Неделчев.
Затова в Европейския съюз се обсъжда приемането на Етичен кодекс на доставчиците на облачни услуги, който да осигурява равноправно и балансирано договаряне между администратора и доставчика, допълни той.
Сред предизвикателствата по отношение на сигурността на данните в облака е големият брой регулаторни стандарти. В ЕС те са над 50, което силно затруднява бизнеса, посочи Неделчев. Той очаква да бъде направен опит за хармонизиране на водещите практики и създаване на общ модел, който да улесни потребителите в терминологията на европейското право.
Бизнесът очаква развитие и в областта на сертифицирането. То трябва да бъде „адекватно и да гарантира, че продуктът, който ползваме, е достатъчно безопасен за нас”, каза още Неделчев и припомни, че в ЕС вече има подобен опит със стандарта EuroPriSe, който комбинира правна и технологична част.
Съществуващите нормативни регулации защитават класическата форма на правене на бизнес, но липсва регламент при облачните услуги. Той вероятно тепърва ще бъде разработен, обобщи Неделчев.